FORDON

Elmotorcykelbolaget ansöker om konkurs – ”För tillfället är det helt dött”

Cake Ösa. Foto: Cake

Svenska startupen Cake lyckades inte få ihop kapital för att driva verksamheten vidare. Nu har företaget lämnat in en ansökan om konkurs.

Publicerad Senast uppdaterad

Ansökan lämnades in på torsdagen, vilket Dagens industri var först med att rapportera om. Till tidningen säger vd och grundare Stefan Ytterborn att förhandlingar med finansiärer om ytterligare kapitaltillskott inte gick i lås.

– Det är inte en utan flera omständigheter som gör att vi hamnat i den här situationen. Klimatfrågorna är inte längre i fokus, vi befinner oss i en lågkonjunktur. Det handlar om oss, men det handlar också om ekosystemet för riskkapital. För tillfället är det helt dött, det finns inga tagare i den senare fas Cake är i, säger han till Dagens industri.

Från starten hade bolaget ett affärsupplägg som byggde på direktförsäljning via Cakes hemsida. I efterhand säger Stefan Ytterborn att den modellen inte lämpade sig för den typ av produkter som bolaget säljer.

– Att klicka hem något för över 40.000 kronor var en praktisk omöjlighet. Det krävs fysisk närvaro och möjlighet att provköra innan köp, säger han.

Siktade på 50 000 elmotorcyklar per år

Bolaget uppger att det har sålt cirka 6 000 fordon, som kostar mellan 40 0000 och 150 000 kronor. Vid tidpunkten för konkursansökan hade Cake omkring 139 anställda, med representanter Los Angeles och New York i USA, samt i Paris, Milano och Stockholm.

För knappt två år sedan berättade startupbolaget för Ny Teknik om sina ambitiösa planer på att skala upp produktionen, bland annat genom att öppna en fabrik i USA. Målet då var att vara nå en tillverkning på 50 000 fordon till 2025.

– Vi vill ha fabriker nära våra slutmarknader eftersom det minskar både risker och kapitalbehov. I juni förra året öppnade vår fabrik i Taiwan, och i augusti fabriken i Albyberg utanför Stockholm. Under 2022 ska vi dra igång fabriken i USA, sa Per Werin, ansvarig för tillverkningen på Cake.

Cake grundades 2015 och har utvecklat och tillverkat helt eldrivna motorcyklar och mopeder. Företaget var med på Ny Tekniks startuplista, 33-listan, 2019, 2020 och 2021.

✉️ Språk- eller faktafel i texten? Skriv och berätta.