Fordon
Elmotor hjälper chaufför att styra lastbilen
Med en elmotor på styrstången mellan ratten och styrservon ska Volvos lastbilar bli enklare att styra. Ett finger räcker för att ratta bilen i låga farter.
Många lastbilsförare får problem med rygg, nacke, axlar och armar. För att minska arbetsskadorna och göra det mer bekvämt för förarna lanserar Volvo ett nytt styrsystem.
När föraren rör på ratten går signalen till en elektroniskt styrd elmotor som sitter på styrstången ovanför den vanliga hydrauliska styrservon.
Elmotorn får inte bara sin information från föraren utan också från en mängd sensorer i bilen. Totalt tar elmotorn emot 2 000 styrsignaler per sekund.
Styrningen blir därmed mer exakt och stabil. Om lastbilen till exempel kör ner i ett gupp i en kurva så behöver inte föraren "hålla emot" med ratten. Den uppgiften sköter elmotorn. På samma sätt kan elmotorn kompensera för sidorörelser som beror på vindar från sidan.
Elmotorn har ett maximalt vridmoment på 25 Nm. När den rycker in vid låga farter minskar belastningen rejält för föraren, enligt Volvo.
-I låga farter blir även en tungt lastad bil så lättmanövrerad att du kan styra den med ett finger, säger Claes Nilsson, VD vid Volvo Lastvagnar.
En annan funktion är att ratten automatiskt går tillbaka till neutralt läge vid backning.
Enligt Volvo ska den finnas på marknaden i höst för modellerna FM, FMX och FH.
Hur den nya styrningen fungerar förklaras i en film från Volvo:
<iframe width="468" height="315" src="http://www.youtube.com/embed/pn6dwyUqvA8" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>