Fordon

Elhybrid slår försäljningsrekord

Honda Insight 2009

Målet var 5 000 bilar i månaden. Men Hondas nya elhybrid Insight sålde i 10 000 exemplar på 11 dagar. Det gör den nya modellen till Hondas största hybridframgång hittills.

Publicerad

Om den här takten fortsätter februari ut hamnar Insights försäljning i Japan på minst 15 000 bilar.

- Det innebär alla tiders säljrekord på den japanska bilmarknaden, skriver Kanehira Maruo, omvärldsanalytiker på svenska ETC Battery and Fuelcells, i sitt nyhetsbrev.

Den nya modellen av Insight var förhandsbeställd i 5 000 exemplar. Säljstart var 5 februari. Första helgen beställdes 1 500 bilar.

Som en jämförelse kan nämnas att den tidigare versionen av Insight – som introducerades 1999 – hittills bara har sålts i drygt 17 000 exemplar i hela världen.

Enligt Kanehira Maruo är det främst det låga priset, 1,89 miljon japanska yen (cirka 180 000 kronor), som lockar kunderna att köpa efterföljaren. Priset på Insight II ligger i dag 440 000 yen (drygt 40 000 kronor) lägre än konkurrenten Toyota Prius.

Honda brukar sälja runt 20 000 elhybrider om året i hela världen. På mindre än två månader kan Honda nu sälja mer än så – i ett enda land.

Frågan är bara vilket pris Insight får på sin huvudmarknad USA?

Kanehira Maruo menar att priset kan bli betydligt högre i USA och Europa, efter den japanska valutan är starkare än dollarn och euron. Den europeiska momsen är också mycket högre än den japanska.

Men allt tyder på att nya Insight i alla fall kommer att slå föregångarens europeiska försäljningssiffror med råge. Sedan introduktionen i Europa i mars 2000 har den första versionen av Insight inte sålts i fler än 392 exemplar.