Fordon

Elfordon i ladan minskar utsläpp

Konceptbild av det eldrivna, självkörande fordonet i stallet. Foto: Lighthaus
Fordonet är också tänkt att fungera i stadsmiljö. Foto: Lighthaus

Med ett batteridrivet självkörande fordon, skulle lantbrukare kunna minska utsläpp och bränslekostnader.

Publicerad

I en ny rapport från JTI - Institutet för jordbruks- och miljöteknik, presenteras ett koncept för ett självkörande batteridrivet elfordon, som ska kunna användas i olika typer av miljöer:

– Tanken är att det ska vara ett lite lättare arbetsfordon som funkar både på lantburk och i staden, säger Oscar Lagnelöv, civilingenjör och projektledare på JTI, som lett den ettåriga förstudien.

I stadsmiljö ska fordonet kunna användas för sysslor som gatusopning, gräsklippning och underhåll. I lantbruk är den tänkt att kunna användas i arbeten som att köra ut foder eller mocka.

Nedan kan du se en demonstrationsvideo av fordonet, som går under namnet Jumbo:

Tanken är att det eldrivna fordonet ska kunna ersätta en mindre traktor. Enligt Oscar Langelöv blir utsläppen av ett elfordon av det här slaget 7,5 procent av utsläppen från en dieseldriven traktor, och bränslekostnaderna 95 procent lägre.

Vad är poängen med att göra fordonet självkörande? Någon måste ju ändå följa med och göra jobbet?

– Monotona sysslor som gräsklippnig och gatusopning, kräver egentligen inte att föraren sitter i fordonet, säger Oscar Lagnelöv.

Fordonet ska både kunna styras av en operatör i ett kontrollrum och av en förare på plats.

– Visionen är 90 procent autonomt och 10 procent bemannat.

Han påpekar att batteridriften också underlättas om ett fordon är självkörande och själv kan åka och ladda upp sig.

Nu söker JTI pengar från bland andra Energimyndigheten för att kunna bygga en prototyp. Planen är att fordonet ska finnas på marknaden inom fem till femton år.

Prenumerera på Ny Tekniks kostnadsfria nyhetsbrev!