Fordon
Elektrisk vattenskoter utlovar tystnad
Free form factorys elektriska vattenskoter Gratis X1 utlovar helt tyst drift. Foto: Dan Merkel
Med värmen kommer vattenskotrarna – ett nöje som inte uppskattas av alla. Kanske kan denna elektriska modell minska irritationen.
Vattenskotrar har det senaste decenniet blivit en allt vanligare syn längs Sveriges kuster. Vågorna i debatten har stundtals gått höga.
– Det finns en del folk som stör sig på dem, medan andra tycker att de är jättebra, konstaterar Staffan Ljungqvist, chef för den operativa sjöövervakningssektionen på Kustbevakningen.
Myndigheten får in en hel del samtal till de båda ledningscentralerna som handlar om vattenskotrar som buskörs eller låter för mycket, men Staffan Ljungqvist påpekar att det stora flertalet förare sköter sig.
San Francisco-baserade bolaget Free Form Factory har nu börjat ta in förhandsbeställningar på en vattenskoter som åtminstone kan minska klagomålen på att de låter för mycket.
Den börjar säljas till hösten, kallas Gratis X1 och har en helt elektrisk drift. Företaget menar att den ger en tyst gång och att den är den första i sitt slag. Den uppges ha 45 minuters drifttid med standardbatteriet men med ett extra batteripack kan det förlängas till en timme. Toppfarten är 40 knop och prislappen drygt 160 000 kronor.
Staffan Ljungqvist påpekar att myndigheten inte tar ställning i debatten. Sedan vattenskoterförordningen från 1991 inte sågs förenlig med EU-rätten betraktas vattenskotrar som vilket fartyg som helst.
Läs mer:
– Jag tycker inte att man ska se på vattenskotrar som ett problem, särskilt inte ur ett nationellt perspektiv. Det handlar oftare om lokala företeelser, säger han.
– Däremot tycker vi oss ha sett en ökning av sjöovana personer som tycker att en vattenskoter verkar kul och enkelt, säger han och rekommenderar att förare utbildar sig för att få koll på vilka regler som gäller.
Kustbevakningen använder vattenskotrar i sitt arbete. Om myndigheten kan tänka sig att köpa in helt elektriska sådana? Inte omöjligt, enligt Staffan Ljungqvist.
– Det är en god tanke. Ett av våra stora uppdrag är miljöarbete. Då kan det låta lockande med eldrift. Men om de uppfyller våra operativa behov får framtiden utvisa, säger han.
Prenumerera på Ny Tekniks kostnadsfria nyhetsbrev!