Fordon

Eldrivna fordon färdas i gråzon

Reglerna är oklara för eldrivna fordon som till exempel hoverboards. Foto: Alamy

Visst är det härligt att kunna susa fram på en eldriven grunka bland andra flanörer och slippa traska själv. Men trafikregelverket har inte hängt med i den tekniska utvecklingen – och det är oklart vad som egentligen är lagligt.

Publicerad

Hoverboards, airwheels, elscootrar... Sommartrottoarer och cykelbanor fylls av ständigt nya finurliga elfarkoster som kan ersätta trampcykeln. Men till skillnad från den gamla hederliga stålhästen, som myndigheterna haft bra koll på i åtskilliga decennier, är det knepigare med nymodigheterna. Hur definieras exempelvis en eldriven enhjuling i trafiken?

– Det är inte helt lätt att bena ut det, konstaterar Hans Cassepierre, utredare på Transportstyrelsen.

Om ett elfordon ska klassas som en cykel, så finns det tydliga egenskaper som måste uppfyllas. Det handlar bland annat om maxhastighet och bromsförmåga.

– Det poppar upp nya sådana här fordon nästa varje vecka. Regelverket har inte hunnit med. De ligger i en gråzon. Många går inte riktigt in i föreskrifterna för cyklar, en del går så fort att de kanske skulle vara klassade som mopeder, säger Hans Cassepierre.

– Och det är väldigt få av de här eldrivna fordonen som har uppfyllt bromskraven. Det har vi sett bland annat när Konsumentverket har gjort tester.

Sedan några år tillbaka klassas ståhjulingar av typen Segway som cyklar. Trafikreglerna uppdaterades 2010, men sedan dess har marknaden svämmat över av nya, fiffiga åkdon.

TT: Om det inte är en cykel, vad är det då?

– Det är en bra fråga. Om är det inte en cykel så är det tveksamt om det får användas i trafiken. Då blir det polis och domstol som får ta ställning till det, säger Hans Cassepierre.

Roger Axelsson vid trafikpolisen i region Stockholm är inte helt nöjd med det upplägget.

– Det är Transportstyrelsen som klassar fordon. Om inte Transportstyrelsen vet vad det är, så kan ju inte vi veta det heller, säger han.

Gilla Ny Teknik på Facebook!