Fordon

Elbilar inte alltid mest miljövänliga

Volkswagens beräkningar visar att elbilarna inte alltid är de mest miljövänliga. Se VW:s lista nedan till höger. Foto: Scanpix
VOLKSWAGENS LISTA. Totala koldioxidutsläpp under bilens hela livslängd. Tabellen visar koldioxidutsläpp i gram per kilometer för en bil i Golf-klassen som körs totalt 15 000 mil. I siffrorna ingår tillverkning och förbrukning av bränsle samt tillverkning av bilen. Siffran inom parentes anger koldioxidutsläppen under tillverkningen.

Elbilarna är inte alltid de mest miljövänliga. Det visar Volkswagens beräkningar av de totala koldioxidutsläppen, när även utsläppen vid tillverkningen räknas med. Då är dieselbilen bättre än en elbil som körs på europeisk elmix.

Publicerad

Hela Volkswagenkoncernen genomsyras av energieffektivisering. Det gäller både inom produktionen och i valet av bilmodeller.

– Vi har växlat från att göra bilarna mer och mer kraftfulla till mer och mer miljömässigt hållbara, sammanfattar Wolfgang Steiger, som är VW:s chef för framtidsteknik.

Koncernen – som förutom Volkswagen innefattar elva märken, däribland Audi, Skoda och Seat – har sammanlagt 292 modeller som släpper ut max 130 gram koldioxid per kilometer. Av dessa ligger 29 modeller under 100 gram.

Elbilarna är inte alltid de mest miljövänliga, visar företagets beräkningar av totala koldioxidutsläpp. De bygger på hur mycket koldioxid en bil i Golf-klass släpper ut under hela sin livstid och omfattar även tillverkningen av bil och bränsle.

En dieselbil ger då lägre utsläpp än en elbil som körs på el med den typiska energimixen i Europa, det vill säga med en stor andel fossila bränslen. Dieselbilen slår även en plugin-hybrid som kör på Europa-el.

Bara om elbilen kör på 100 procent förnybar el släpper den ut mindre än dieseln. Wolfgang Steiger pekar på att elbilen ändå har relativt stora utsläpp. Av de 75 gram koldioxid per kilometer som bilen släpper ut i genomsnitt under sin livslängd kommer 74 från tillverkningen.

– Vi måste därför minska koldioxidutsläppen även i produktionen, säger han och tillägger att i elbilens fall är det batteriet som är den största boven i dramat.

Volkswagen ställer därför ökade krav på sina leverantörer av battericeller om att de ska uppnå vissa mål när det gäller utsläpp.

I beräkningarna finns inte biogas-alternativet med eftersom utbudet av biogas ännu är begränsat. Wolfgang Steigers entusiasm för detta alternativ går dock inte att ta miste på.

– En bil som körs på biogas från avfall kan till och med ge minusutsläpp.

Han menar då att en del av metangasen annars hade läckt ut i atmosfären.