Fordon

Einrides eldrivna trailer ger lastbilen 650 extrakilometer

Einride Trailer kan kopplas ihop med en vanlig trailerdragare alternativt en autonom sådan, när en sådan finns. Foto: Einride
Batterier förlänger ekipagets räckvidd med upp till 650 kilometer. Foto: Einride

En lastbilstrailer med batterier som ska förlänga räckvidden med upp till 65 mil. Det är svenska startupföretaget Einrides senaste tillskott till modellpaletten. 

Publicerad

Einride har hittills mest gjort sig känt för det hyttlösa och autonoma fordonet Pod med plats för 15 pallar. Den har även presenterats i form av en virkesbil samt som variant med öppet flak för containrar. Dessutom har bolaget konverterat dieseldrivna lastbilar till eldrift. 

Nu tar företaget, som egentligen ser sig som ett mjukvarubolag, ytterligare ett hårdvarukliv med presentationen av Einride Trailer.

650 kilometers extra räckvidd

Det är en semitrailer avsedd för att dras av en trailerdragare – autonom eller mänskligt styrd – men med inbyggt batteri för att öka räckvidden med upp till 650 kilometer. 

Vd Robert Falck konstaterade under lanseringsevenemanget Einride Mesh i Göteborg att en stor del av världens transporter görs med släpvagn – och att produkten Trailer därför blir ett nödvändigt komplement till Pod. 

– Det var en stor pusselbit som saknades. Så vi skapade något nytt, säger Robert Falck.

Batterier förlänger ekipagets räckvidd med upp till 650 kilometer. Foto: Einride

Trailern kommer att vara utrustat med ett antal sensorer för att mäta bland annat vikt och fyllnadsgrad. Dessa parametrar går in i operativsystemet Saga som håller koll på bland annat laddnivå och avstånd till destination.

– Dubblar du lastvikten får det stor påverkan på räckvidden, konstaterar Robert Falck.

Ska vara klar 2023

Det tycks vara en hel del utveckling kvar innan fordonet är färdigt. Målsättningen är att ha en produkt färdig för pilotverksamhet under 2023. 

– När vi grundades 2016 sa ingen av de stora lastbilstillverkarna att elektriskt var möjligt. Jag är glad för att de flesta gör det idag. Men lastbilarna som rullar ut är fortfarande dieseldrivna. Bara en tiotusendedel är elektriska. Vi måste vänta på omställningen i några år. Men vi jobbar hårt för att göra den elektriska lastbilen till den mest kostnadseffektiva och bästa lösningen. Det är därför vi är här, säger Robert Falck.

Linnéa Kornehed, medgrundare och marknadschef, presenterade även nyheter i operativsystemet Saga. Bland annat finns nu ett utvecklar-api som gör det möjligt att anpassa och koppla ihop Einrides mjukvara med mjukvara från andra fraktbolag.

Uppdaterad version: Förtydligat nomenklaturen gällande släpvagnar för lastbilar.