Fordon

Einride rullar lager till lager åt SKF: ”Viktigt att ligga långt fram”

Självkörande lastbil från företaget Einride Foto: Anders Frick
SKF och Einride testar autonoma transporter i Göteborg Foto: Pressbild
Foto: Anders Frick

Göteborgsbaserade Einrides självkörande lastbilar ska inom kort börja frakta SKF:s produkter från fabrik till lager. På sikt ska även lastning och lossning ske automatiskt.

Publicerad

Electrolux, Oatly, Lidl, Coca-Cola – och nu senast kullagerjätten SKF. Göteborgsbaserade Eirides kundlista växer fort och blir allt längre. På SKF kommer Einrides lastbilar att rulla mellan fabriken och lagerlokalen inne på SKF:s område, en sträcka på ungefär två kilometer.

– I och med partnerskapet med SKF har vi nu kunder i alla våra prioriterade kundsegment: handel, konsumtionsvaror och industrivaror, vilket vi är väldigt stolta över. Tillsammans med dem kommer vi lära oss och växa snabbt, säger Jonas Hernlund, kommersiell chef på Einride, i ett pressmeddelande.

SKF och Einride testar autonoma transporter i Göteborg Foto: Pressbild

Satsningen är fortfarande ett test och drar igång på nätter och helger i mitten av april. Inledningsvis kör lastbilarna 5-15 km/h i 3-4 timmar per dygn. Det som kräver mest tester hos SKF är inte körningarna, utan på- och avlastningar. På sikt ska dock även detta kunna ske automatiskt.

– Utöver autonoma transporter så vill vi automatisera lastning och lossning. Det är något helt nytt i logistikvärlden och kommer ta månader att utveckla, säger Måns Isacsson, chef för SKF:s logistik i Sverige.

Satsningen kommer dock inte att spara särskilt mycket personal. Einrides fordon kommer dels att följas på plats på SKF:s område, dels övervakas av en fjärrchaufför på Einrides lokala anläggning som ligger några kilometer längre bort.

Självkörande fordon – ingen nyhet för SKF

För SKF är autonoma fordon inget nytt. Idag används självkörande truckar, Automated Guided Vehicles (AGV), inne i fabriker och lager. Att framföra förarlösa fordon på allmän väg kräver ett särskilt tillstånd från Transportstyrelsen, vilket de båda bolagen planerar att söka tillsammans.

Satsningen ligger i linje med SKF:s beslut om att minska bolagets koldioxidpåverkan från godstransporter med 40 procent, räknad från 2015 till 2025.

– För oss på SKF är det viktigt att ligga långt fram och pröva teknik som ger oss nya möjligheter att skapa effektiva och hållbara logistikflöden som bidrar till våra ambitiösa miljömål, säger Måns Isacsson.