Fordon

Einride förser Oatly med elkonverterade lastbilar

Oatly kommer att använda sig av fyra lastbilar från Daf som Einride har konverterat till eldrift. Foto: Oatly/Einride

I ännu ett projekt kommer Einride använda sig av elkonverterade diesellastbilar från Daf. Denna gång tillsammans med Oatly.

Publicerad

Einride har sedan starten 2016 fokuserat på den fjärrstyrda, autonoma och hyttlösa lastbilen Pod. Fordonet har bland annat testats vid livsmedelsföretaget Lidl centrallager i Halmstad i ett samarbete som startade redan 2017.

Men för en knapp månad sedan stod det klart att det fordon som Einride och Lidl till hösten ska börja använda sig av är en konventionell diesellastbil från Daf som har konverterats till eldrift. Den ska användas för varuleveranser till butiker i Stockholm.

Nu tar Einride ytterligare ett kliv i denna riktning. Företaget ska förse den Landskronabaserade havredryckstillverkaren Oatly med transporttjänster genom fyra stycken elkonverterade dragbilar från Daf. Transporterna kommer att gå mellan produktionsanläggningen i Landskrona och lagret i Helsingborg, en sträcka på cirka 2 mil.

Transporterna ska börja rulla till hösten och enligt Oatly blir det Europas första eldrivna och synkroniserade flotta av tunga lastbilar, enligt ett pressmeddelande.

Fordonen väger 42 ton fullastade och tillsammans kommer de att rulla ungefär 100 mil per dag. Tre förare kommer att köra de fyra lastbilarna medan det fjärde står på laddning. Einrides programvaruplattform är en viktig del för att optimera bland annat körning och laddning.

Enligt Oatly sänker företaget sina utsläpp från transporter från fabriken i Landskrona med 87 procent genom att börja köra med de fyra ellastbilarna.

Automatisering och fjärrstyrning då? Det kommer, men inte förrän senare.

"Fjärrstyrning är ett naturligt steg för att effektivisera ytterligare. Före det ska Oatly elektrifiera fler transporter runtom i världen", säger Simon Broadbent, supply chain director på Oatly, i ett uttalande.