Så här ska Einrides blivande laddstation i Los Angeles se ut. Foto: Einride
Tiill vänster den första generationen av Einrides hyttlösa lastbil, till höger den nya, kallad Autonomous Gen 2 Rigid Large Foto: Einride
Med start nästa år ska svenska startupbolaget Einride öppna laddstationer, till en början i USA och Sverige. Under sitt årliga evenemang presenterade bolaget också nästa generation av den hyttlösa lastbilen.
Einride, grundat 2016, ska börja bygga ut ett nätverk av laddstationer för sina ellastbilar, på liknande vis som Tesla har sitt nätverk av snabbladdare.
De första stationerna, som kallas för Einride Stations, ska öppna nästa år, nära hamnen i Los Angeles samt i södra och mellersta Sverige. Laddningskapaciteten för den amerikanska stationen blir upp till 200 fordon.
Vid evenemanget Einride November Release berättade Michelle Avary, chef för produktstrategi och statliga angelägenheter, att bolaget framöver undersöker möjligheten att bygga laddstationer även i delstaterna Utah, Texas, Georgia, New Jersey och Illinois.
Autonomous Gen 2 Rigid Large
Robert Falck, vd och medgrundare, presenterade även nästa generation av den hyttlösa lastbil som kommit att bli företagets signum. Tidigare har den kallats Pod men nu benämner bolaget den endast som Autonomous. Versionen som visades upp heter Gen 2 Rigid Large och har bland annat större lastutrymme, bättre optiska sensorer samt bättre mörkerseende.
Tiill vänster den första generationen av Einrides hyttlösa lastbil, till höger den nya, kallad Autonomous Gen 2 Rigid Large Foto: Einride
Einride har totalt tagit in drygt 150 miljoner dollar, motsvarande omkring 1,7 miljarder kronor, i finansiering hittills, enligt Crunchbase. På torsdagen rapporterar Breakit att bolaget enligt uppgifter är på väg att stänga ytterligare en jätterunda på drygt en miljard kronor.
Annons
Korsa landsgräns autonomt
En annan nyhet som presenterades är att Einride blir autonom partner i ett projekt kallat Modi, där deras hyttlösa lastbil ska köra autonomt längs E6 mellan Göteborg och Oslo. Projektet pågår i 42 månader och koordineras av transportorganisationen ITS Norge. Det blir första gången som en autonom lastbil korsar en landsgräns.