Fordon
Efter Renaultaffären - Volvo rullar som vanligt
AB Volvos största ägare franska Renault sålde i går kväll alla sina Volvoaktier. Storaffären på närmare 13 miljarder kronor påverkar inte själva verksamheten, varken i Sverige eller i Frankrike.
- Det förändrar ingenting när det gäller hur vi driver bolaget, säger AB Volvos presschef Kina Wileke till Ny Teknik.
Den franska biljätten Renault har varit Volvos största ägare sedan år 2000 när Volvo köpte Renaults lastbilsverksamhet Renault Trucks och amerikanska Mac Trucks.
Renault fick då 20 procent av aktierna i AB Volvo.
För två år sedan sålde Renault sina röstsvaga B-aktier i Volvo för cirka 28 miljarder kronor, men behöll de röststarka A-aktierna, som representerade 6,5 procent av kapitalet och 17,8 procent av rösterna.
Nu dumpar Renault även dessa aktier och kliver av helt som aktieägare i Volvo.
Det enda Renault och Volvo har gemensamt i fortsättningen är varumärket Renault som man delar på enligt ett avtal motsvarande det som AB Volvo och Volvo Personvagnar har. Renault säljer personbilar under varumärket Renault och Volvo säljer lastbilar under varumärket Renault Trucks.
Renault Trucks är Volvos näst största lastbilsmärke efter Volvos eget. Totalt säljer Volvo lastbilar under fem varumärken – Volvo, Renault, UD, Eicher och Mack.
Vem är det som köper Renaults Volvoaktier?
- Det vet vi inte än. De såldes efter börsens stängning i går genom ombud. Men det kommer nog att klarna ganska snart, säger forskaren Martin Sköld på Handelshögskolan i Stockholm till Ny Teknik.
Kan nya ägare påverka AB Volvos verksamhet på lång sikt?
- Ja det är fullt möjligt. Om det är en ny stor ägare som tar över kan det påverka investeringsbesluten i framtiden. Om det visar sig att nuvarande storägare köpt på sig mer aktier kan det bli en maktförskjutning i ägandet och även då påverka strategi och investeringar.
Kan det bli problem med de franska fabrikerna om Volvo inte längre har en fransk delägare?
- Det är nog snarare tvärtom, att Volvos ägare inte längre behöver ta samma hänsyn till franska intressen som man kanske kände sig tvingad till tidigare, säger Martin Sköld.
Renaultdrömmen blev Gyllenhammars mardröm
I början av 1980-talet inledde Volvo ett tekniskt samarbete med Renault.
Det var dåvarande Volvochefen Pehr G Gyllenhammar som fann en frände i dåvarande Renaultchefen Pierre Dreyfus.
Samarbetet utvecklades till en idé att slå samman Volvos och Renaults personbilsrörelser till ett gemensamt bolag.
Pehr G Gyllenhammar var då styrelseordförande i Volvo men han fick inte med sig sina direktörer. Motståndet mot en fusion leddes av Sören Gyll, som då var vd för Volvo.
Den 2 december 1993, fem dagar före den utlysta extra bolagsstämman som skulle ta beslutet om en fusion, sa styrelsen nej.
Gyllenhammar lämnade då Volvo i vredesmod och flyttade till England.
Men sju år senare, år 2000, gör lastbils-Volvo en storaffär med Renault och köper Renault Trucks och Mack Trucks.
Renault får 20 procent av aktierna i AB Volvo och blir Volvos största ägare.
Men nu är den resan slut. Kvar är bara ett gemensamt varumärkesavtal som ger Volvo rätt att sälja lastbilar under Renault varumärke och Renault rätt att sälja personbilar under samma namn.