Fordon

Easa litar inte på Rolls Roycemotorerna

Oljeläckage fick Rolls Royce-motorn att börja brinna och vitala delar av turbinen gick sönder. Foto: Wong Maye-E/AP/Scanpix

UPPDATERAD Den europeiska flygsäkerhetsorganisationen Easa kräver nu att samtliga Trent 900-motorer i Airbus A380 undersöks.

Publicerad

Easa meddelar att allt tyder på att motorolyckan med den australiensiska superjumbon A380 förra veckan inleddes med en oljebrand i motorn.

Nu är Easa tveksamt till säkerheten för de Rolls Royce-tillverkade motorerna med modellbeteckningen Trent 900, och vill se en totalöversyn av alla motorer som monterats i flygplanet A380.

Tre flygbolag har valt motorerna från Rolls Royce: Qantas, Singapore Airlines och Lufthansa. Övriga flygbolag som köpt A380 har valt motorer från General Electric.

För flygbolagen kommer det att innebära stora avbräck och extra belastning när andra plan ska sättas in på rutterna som superjumbon trafikerar idag.

Först efter att Easa gått ut med sin varning kom Rolls Royce med ett officiellt uttalande:

"Undersökningarna har lett till två slutsatser. För det första att probemet endast gäller Trent 900-motorerna. För det andra att olyckan berodde på en specifik komponent i turbinen. Det ledde till en oljebrand, som i sin tur ledde till att en turbinskiva gick sönder."

Den australiska haverikommissionen fortsätter att utreda olyckan och sände på torsdagen folk till den indonesiska ön Batam för att söka efter nedfallande delar av motorn.