Dyster prognos för elbilsmarknaden – branschen vill ha klimatbonus tillbaka
Teslor väntar på att levereras.Michael Sohn AP/TT
2024 spås bli ett dystert år för nybilsmarknaden i Sverige. Enligt branschorganisationen Mobility Swedens prognos förväntas runt 50 000 färre nyregistrerade personbilar och 28 000 färre elbilar: ”Vi skulle bli väldigt glada om vi under året behöver revidera upp prognosen”.
Branschorganisationen Mobility Sweden spår att 2024 blir det sämsta året för nybilsregistreringar i Sverige sedan finanskrisen 2008–2009. Organisationen tror att 240 000 personbilar kommer att nyregistreras i landet och att 35 procent av dessa, alltså 84 000, blir elbilar.
Prognosen presenterades den 2 januari tillsammans med resultatet för 2023. Förra året registrerades sammanlagt 289 665 nya personbilar där 38,7 procent var elbilar (112 155). Mobility Swedens första prognos för 2023 låg nära det utfallet, men den justerades sedan vid två tillfällen.
Den första bedömningen för 2023 var att 290 000 personbilar skulle säljas i Sverige, och att 40 procent skulle vara elbilar. Den ändrades under våren till 265 000 och 35 procent elbilar, men i oktober justerades den upp igen till 280 000 men fortsatt 35 procent elbilar.
Sofia Linder, chefsekonom på Mobility Sweden.DAVID THUNANDER/Mobility Sweden
– Första prognosen vi lade för ett år sedan var på 290 000, som vi nu nästan nådde. I mars var leveransförmågan väldigt ansträngd, så då bedömde vi att det inte skulle gå att nå prognosen. Sedan under hösten återgick leveransförmågan till normala nivåer igen och vi reviderade upp prognosen, säger Sofia Linder, chefsekonom på Mobility Sweden.
2023 var det alltså utbudsproblem med svag leveransförmåga som försvårade bedömningen. Sofia Linder berättar att leveranstiden för en ny bil i vanliga fall ligger på 3–6 månader, men att den kring förra årsskiftet snarare var på 9–18 månader.
Klimatbonus eller konjunktursvängning kan påverka
Annons
Nu är leveransproblemen inte längre en hämmande faktor, i stället är det en svag efterfrågan kopplad till kostnader och konjunkturläget som gör nästa år dystert och svårbedömt, enligt Sofia Linder.
– Vi har sett att ordertakten under hela året varit nedsatt, och årets orderingång är historiskt svag. Vi räknar med en konjunkturvändning i slutet av året, runt kvartal fyra. Om den kommer tidigare kan utfallet bli bättre, men vi bedömer i dagsläget att 240 000 nya personbilar registreras under året, säger hon.
2023 landade andelen elbilar bland nyregistrerade bilar på 38,7 procent, alltså högre än organisationens senaste prognos på 35 procent. Trots detta väljer de att ha kvar 35 procent som prognos för andelen elbilar inför 2024.
En anledning är enligt Sofia Linder att många av elbilarna från 2023 års utfall var köpta innan klimatbonusen togs bort i november 2022, men att de levererades under 2023. I orderböckerna ser det också sämre ut för just elbilarna, särskilt hos privatkunderna. I december 2022 var runt 50 procent av alla beställda bilar eldrivna, i december 2023 var det runt 25 procent i stället.
Mobility Sweden: Behövs styrmedel
För att få upp andelen elbilar behövs ett nytt styrmedel riktat till privatmarknaden, enligt Mobility Sweden. En undersökning bland bilister som organisationen har gjort visar också att det är just priset som nu är det största hindret till att fler inte byter bil, tidigare har det varit en bristfällig laddinfrastruktur som satt käppar i hjulet enligt Sofia Linder.
– Sedan halvårsskiftet 2021 är det privatkunder som drivit på den snabba ökningen av elbilar. 2021 var 51 procent av de nya elbilarna privatägda, 2022 var det 56 procent. Nu har andelen fallit till 33 procent, och därför är det viktigt att införa någon typ av styrmedel för att åter få fart på privatmarknaden, säger hon.
Sofia Linder berättar att om konjunkturen vänder upp och om det tillkommer ett styrmedel i form av exempelvis en elbilsbonus kan det bli aktuellt att justera upp årets prognos.
– Det är många osäkerhetsfaktorer som gör att det är svårt att bedöma utfallet 2024. Men utifrån dagens tillstånd i efterfrågan och orderbank är det den prognosen vi landar på. Vi skulle bli väldigt glada om vi under året behöver revidera upp prognosen för antalet personbilar och andelen elbilar, säger Sofia Linder.