Fordon

Dreamliner blir kvar på marken

All Nippon Airways fick nödlanda en Dreamliner efter batteribrand. Foto: Boeing

Allt fler flygbolag följer nu de amerikanska rekommendationerna och ställer in flygningarna med modellen Dreamliner. Ett speciellt litiumjon-batteri pekas ut som olycksorsak.

Publicerad

Den amerikanska flygsäkerhetsmyndigheten FAA rekommenderade på torsdagen att de flygbolag som har Boeings nya flygplan 787 Dreamliner i sina flottor att låta planen stå kvar på marken tills frågan om varför litiumjon-batterier i planets markströmsaggregat har börjat brinna.

Problembatteriet tillverkas av japanska GS Yuasa, som även är en stor leverantör av batterier till bilindustrin. Styrelektroniken kommer från franska Thales SA. Komponenterna är delar i planets apu, markströmsaggregat. Batteriet väger ca 30 kg

Liknande batterier finns i andra flygplanstyper, påpekar tidningen Japan Times. Exempelvis utvecklar konkurrenten Airbus ett plan som påminner om Dreamliner, med beteckningen A350. Det planet har inte provflugit ännu. Airbus har valt litiumjon-batterier från franska Saft.

Problem med överhettade litiumjon-batterier har tidigare drabbat datorbranschen när batterier tillverkade av Sony vid några tillfällen fattade eld. Det har även drabbat batterier i hybrid- och elbilar, exempelvis Chevrolet Volt och Fisker Karma.