FORDON

EU-tullar på elbilar gjorda i Kina kan få stor betydelse för Volvo Cars elbilar från Kina, som modellen EX30. Men regeringen hoppas på särlösning. Arkivbild.

Dousa om höga Kinatullar: Kan bli undantag för Volvo

En majoritet av EU-länderna väntas i dag ge grönt ljus för höga tullar på elbilar från Kina. Beslutet kan få stor, negativ betydelse för Volvo Cars elbilar från Kina.

Publicerad Senast uppdaterad

Den svenska regeringen lägger ned sin röst och hoppas på en särlösning för Volvo Cars.

Sverige kommer att lägga ned sin röst när EU-länderna under förmiddagen röstar om tullarna. Avgörande för att regeringen inte har landat i att rösta nej – trots att man är skeptisk till tullarna – är att man tycker sig få positiva signaler om att Volvo Cars kan slippa tullarna.

– Det är inget som är skrivet i sten, det är inget som är klart, men det är något som Sverige har drivit väldigt hårt, säger utrikeshandelsminister Benjamin Dousa (M) till TT.

– Vi får positiva signaler från kommissionen att det här kan bli en särlösning.

Vill stoppa tullar

Flera länder, ledda av billandet Tyskland, är starka motståndare till att införa tullar. Men de bedöms enligt uppgifter till nyhetsbyrån AFP inte vara tillräckligt många för att stoppa tullarna. Då krävs att fler länder aktivt röstar nej.

Tyskland och andra som vänder sig emot tullarna fruktar att ett handelskrig ska bryta ut med Kina.

– Sverige har en skeptisk inställning till den här typen av åtgärder och vi är en stark frihandelsvän. Samtidigt är det så att kommissionens utredning har visat på att Kina inte följer WTO:s regelverk, säger Dousa.

Förslaget innebär tullar på över 35 procent på import av elbilar tillverkade i Kina, från november i år. Existerande tullar ligger på tio procent.

De av Volvo Cars elbilar som görs i Kina har tidigare sagts få en högre tull än exempelvis Teslabilar tillverkade där.

– Vi hoppas att det här mynnar ut i prisåtaganden från Volvos sida i stället för tullar. Det betyder i praktiken att Volvo får behålla pengarna i stället för att de slussas in till EU, säger Dousa.

Motkravet för att få undantag är att man lovar att inte dumpa priser. Ett prisåtagande innebär att Volvo kommer överens med EU-kommissionen att hålla ett visst pris. Enligt Dousa är Volvo ett specialfall, eftersom bolaget nu flyttar över produktion till Europa.

Orättvis konkurrens

Kommissionen anser att den kinesiska staten ger statsstöd till sina elbilstillverkare, vilket ger dem orättvisa fördelar gentemot europeiska tillverkare. Kina har protesterat och antytt att svaret kan bli tunga tullar på konjak, mejerivaror och fläsk från EU.

Även om EU bestämmer sig för att införa tullar hoppas Dousa att förhandlingarna mellan kommissionen och Kina kan fortsätta.

Både Kanada och USA har nyligen infört tullar på 100 procent för elbilar från Kina.