Fordon
Dongfeng vill ha Saab-tekniken
Den statliga kinesiska lastbilsjätten Dongfeng är intresserad av Saabs gamla Phoenixarkitektur som utvecklats vidare av Nevs.
Nevs och Dongfeng Motor har tecknat ett så kallat strategiskt samarbetsavtal i syfte att nå ”gemensamma globala industriella synergier”. De väldigt olika stora företagen lovar att stödja varandra bland annat med utnyttjande av varandras nät inom inköp och distribution. Avtalet innehåller ingenting om ekonomiskt stöd till Nevs.
Bakom de ganska allmänna formuleringarna i avtalet finns ett gemensamt intresse av Phoenixarkitekturen, som Saab började arbeta med för mer än fem år sedan. Den presenterades som i princip klar vid motormässan i Genéve 2011, men sanningen är att det återstår mycket utvecklingsarbete innan det går att börja bygga bilar från den.
- Vi har jobbat med den sedan vi köpte tillgångarna från Saab Automobiles konkursbo och bland annat anpassat den för eldrift, säger Mikael Östlund.
Tanken är att Dongfeng ska betala Nevs för att ingenjörerna i Trollhättan nu ska göra klart Phoenixarkitekturen. Sedan får båda företagen tillgång till tekniken.
Sedan början på juli har de båda företagen gått igenom olika sätt att använda Phoenixarkitekturen i Dongfengs produkter. Nevs har fått betalt för det arbetet. Hur mycket, och hur omfattande uppdraget är, vill inte Mikael Östlund berätta.
Dongfeng har vid sidan av lastbilarna tillverkning av såväl personbilar som elfordon med stor utvecklingspotential.
Dongfeng har strategiska partnerskap med internationella fordonstillverkare som AB Volvo, äger 14 procent av aktierna i PSA, och har joint venture i Kina med Peugeot, Citroën, Renault, Nissan, Infinity, Honda och Kia.
Frågan är vad man ska med Nevs till?
- Det handlar om IP (Intellectual Properties). De flesta bilföretag vill inte dela sitt tekniska kunnande. Men det vill vi. Det ingår i vår affärsplan. Phoenixarkitekturen kan utvecklas till att bygga både bilar med förbränningsmotor och elbilar. Men det finns ännu inget avtal skrivet om detta, säger Mikael Östlund, kommunikationschef på Nevs.
Dongfeng äger sedan en tid tillbaka det från Saab avknoppade T Engineering med ett 40-tal anställda i Trollhättan.
Nevs närmaste planer är att starta bygget av en produktionsanläggning i Kina med pengar från de kinesiska delägarna, staden Tianjin (där fabriken ska byggas) och de två it-bolagen SRIT och Teamsun.
- Det ska ske snart, och tar väl några år att få färdig. Under tiden ska vi ta fram de bilar som ska tillverkas där. Vi ska också ha FoU i Kina, men allt ska ledas från Trollhättan, säger Mikael Östlund.
Det hela hänger alltså på om man kan få pengar till att göra klart Phoenixarkitekturen. Annars är den 13 år gamla Saab 9-3 (generation 2), elektrifierad eller med förbränningsmotor, den enda bilmodell som Nevs har rättigheter till.
Planerna för Trollhättanfabriken är fortfarande oklara.
Dongfeng hade 2014 totalt 176 000 heltidsanställda och producerade 3 830 000 fordon. Omsättningen var 483 miljarder RMB, ungefär lika många kronor.
Gilla Ny Teknik på Facebook