Fordon
Djupdyker efter svarta lådan
Undervattensfarkosten Remus 6000 ska leta på 5000 meters djup.
Färdskrivaren i det Air Franceplan som störtade i Atlanten 2009 ska sökas med en självgående undervattensfarkost på 5000 meters djup.
Samtidigt som en fransk domstol inlett en förundersökning mot Air France och Airbus om åtal för mord har dessa båda företag tillsammans med franska haverikommissionen beslutat att åter söka efter färdskrivaren, populärt kallad svarta lådan.
Den ligger på havsbotten utanför Brasiliens kust tillsammans med de flesta vrakdelarna av planet, en Airbus 330-200. Ombord på planet fanns 228 människor.
Vad som orsakade haveriet kan färdskrivaren eventuellt ge svar på. Tidigare undersökningar av olycksplatsen har inte gett något resultat.
Vid den kommande undersökningen av havsbotten ska man använda sig av en undervattensfarkost av typen Remus 6000 från Kieler Leibniz-institut für Meereswissenschaften. Den är en av tre i världen, de andra finns vid ett forskningsinstitut i USA.
Den fyra meter långa och knappt ett ton tunga cigarrformade farkosten kan dyka till 6000 meters djup och under ett dygn navigera självständigt. Den kan på avstånd upp till 50 meter undersöka havsbotten och med en högupplösningssonar upptäcka föremål stora som en skokartong.
Under tre perioder på 36 dagar vardera ska havsbotten kring den sista kända positionen för olycksplanet AF447 undersökas inom en radie av 40 sjömil (74 km). Remus 6000-farkosten användes även vid en undersökning kring olycksplatsen förra året.