Fordon

DHL: Tesla-lastbilen är avbetalad inom två år

Foto: Tesla

Mindre underhåll och markant lägre drivmedelskostnader. Enligt DHL är skiftet till el-lastbilar ekonomiskt fördelaktigt. Vi uppskattar att vi kommer ha fått tillbaka pengarna på mindre än två år, säger Jim Monkmeyer på DHL.

Publicerad

Sedan Tesla premiärvisade sin el-lastbil Semi har ett flertal företag kastat in beställningar. Ett sådant är speditionsbolaget DHL, och i en intervju med Reuters säger företagets transportchef Jim Monkmeyer att beställningen är ett första test, men att man ser stora ekonomiska fördelar.

DHL har beställt tio el-lastbilar för ett första test, och även om Monkmeyer säger att ett skifte av majoriteten av företagets bilar ligger långt fram – så är det ett viktigt test.

Enligt företagets beräkningar kommer det gå snabbt att betala av skillnaden mellan en Teslalastbil och en traditionell dieseldriven motsvarighet. Största vinsten är att drivmedelskostnaderna blir markant lägre, men även underhållet.

– Besparingarna på underhåll kan också bli enorma. Motorerna är mycket enklare när det kommer till antalet komponenter och hur komplexa dessa är, säger Jim Monkmeyer till nyhetsbyrån.

DHL:s prognos är intressant. Tesla har själva angett att deras Semi ska leverera 20 procents besparing per mil jämfört med en diesellastbil. Den siffran ställer sig dock analytiker sig tveksamma till, detta eftersom beräkningen inte tar hänsyn till drivmedelspris samt att förbränningsmotorerna blir effektivare. När Teslas el-lastbil väl kommer ut på marknaden kan det vara så att skillnaden inte är så stor.

Oro kring laddinfrastrukturen

Men DHL tror ändå att el-lastbilen kommer att ha ett pris som är tillräckligt nära för att göra skiftet från diesel försvarbart.

Det orosmoln som DHL ser är kring laddinfrastrukturen, och hur alla transportbolag ska kunna samsas vid dessa laddställen.

– Den största frågan är hur nätet ser ut, hur det stöds och hur snabbt vi kan få ut ett nätverk i USA, Nordamerika och världen, säger Jim Monkmeyer till Reuters.

Vidare avslöjade Monkmeyer att man inom DHL har för avsikt att även köpa andra märken än Tesla. Dock ligger pris och prestanda på Semi inom det spann man har som krav. Men när det gäller prestanda verkar Tesla ha mer på gång. När sajten Electrek rapporterade om DHL:s planer – kommenterade Elon Musk detta på Twitter med:

"Känner mig optimistisk över att vi till samma pris ska kunna överträffa de specifikationer vi annonserade för Semi. Tesla Semi kommer att vara något otroligt speciellt".

Här är Tesla Semi

Acceleration: 0-96 km/h (0-60 mph) med 3,6 tons last: 20 sekunder

Hastighet i uppförsbacke, 5 graders lutning: 96 km/h

Räckvidd: 48- respektive 80 mil på en laddning

Drivlina: Fyra elmotorer

Energiförbrukning: Mindre än 2 kWh per mile (1,6 km)

Bränslebesparing: 200 000 dollar

Riktpris: 150 000 dollar (48-milsversion), 180 000 dollar (80-milsversion).