Fordon
Detta är 360c – Volvos framtida självkörande elbil
Ett sovrum, mobilt kontor eller vardagsrum. Med autonoma konceptet 360c vill Volvo visa att bilen har en central plats i framtiden – och kan konkurrera med flyget. ”Verksamheten kommer förändras de kommande åren och Volvo bör leda den förändringen i vår bransch”, säger företagets chef Håkan Samuelsson.
Bilbranschen befinner sig i ett paradigmskifte. Elektrifiering, digitalisering samt autonom teknik håller på att stöpa om industrin och för de som inte är på tårna kan marknadspositionen snabbt försvinna.
Volvo Cars är dock ett företag som inte vill bli tagna på mattan, och under onsdagen presenterade de framtidsvisionen 360c, ett fordonskoncept som ska säkra deras plats i morgondagen.
Grunden är en modell som inte grundas på någon befintlig bil, utan ett fordon som helt har ersatt behovet av mänsklig interaktion.
Här är det full autonomi, elektrisk drivlina och modulär inredning som gäller. Det finns stora fördelar med att man inte behöver ta hänsyn till att det ska in ratt och pedaler, eller behovet av att se framåt. Det öppnar upp designmöjligheterna, inte minst med hur passagerare ska sitta.
Volvo säger att de ser fyra potentiella användningsområden för dessa fordon: en miljö att sova i, ett mobilt kontor, vardagsrum samt en plats för underhållning. Och även om det inte låter allt för avancerat som sådant – kan det helt definiera om hur vi reser. För tänk om du kan beställa en bil hem till huset i Södertälje på kvällen. Krypa ner i sängen i den – och vakna utanför en kunds kontor i Tyskland. Eller att man kan avhandla en konferens på vägen mellan Stockholm och Malmö.
– Autonom körning kommer göra så att vi kan ta nästa stora steg när det gäller säkerheten, men också öppna upp för nya spännande affärsmodeller och göra att konsumenter kan ägna tiden de tillbringar i bilen till det de vill göra, säger Håkan Samuelsson i ett uttalande.
Kan ersätta inrikesflyg
Men Volvo stannar inte vid att bara ge de åkande mer fritid. De ser även stora affärsmöjligheter. Konceptet kan också vara en lukrativ konkurrent till kortare flygresor. Som exempel på detta nämner företaget USA. Där flögs det mer än 740 miljoner inrikesresor och många av dessa var korta sträckor som New York – Washington D.C., Huston till Dallas och Los Angeles till San Diego. Typexempel på sträckor som tar längre tid, om man räknar in väntetider och säkerhetskontroller, med flyg än med bil.
– Att ta inrikesflyget känns som en bra idé när du köper din biljett, men är det i själva verket inte. 360c representerar vad som kan komma att omdefiniera branschen. Sovkupén låter dig njuta av en tyst resa i första klass natten igenom och där du vaknar upp utvilad på din destination. Det skulle kunna göra det möjligt för oss att konkurrera med världens ledande flygplanstillverkare, säger Mårten Levenstam, ansvarig för företagsstrategi på Volvo Cars.
Det låter kaxigt, men även om autonom teknik är på gång så lär det dröja innan dessa Volvo-poddar kan utmana flyget om kunder.
Lanserar nytt ”språk” – hoppas på global standard
Men att visa upp ett koncept var inte allt. Volvo räcker även ut en hand till andra biltillverkare och teknikleverantörer – i hopp om att man ska kunna samsas om en ny global standard för trafikkommunikation. Alltså hur de självkörande fordonen ska kommunicera med andra trafikanter.
I 360c har de implementerat färger, visuella effekter, rörelser samt olika ljud för att ge bilen ett slags språk som förmedlar intentioner till omgivningen.
Här menar Volvos att en universell standard är ett måste, för det är ohållbart att olika tillverkare lanserar egna lösningar. Det leder bara till ”språkförbistring” samt potentiellt farliga situationer. Om övriga biltillverkare kommer att anamma ”Volvospråket” återstår att se.