Fordon
Det här är Sono Motors – som ska bygga solcellsbilar i Trollhättan
Det ska återigen produceras bilar i Trollhättan. Men vilka är egentligen Sono Motors, vars solcellsförsedda bil Nevs ska tillverka?
Onsdagens nyhet om att Nevs har skrivit kontrakt med tyska Sono Motors om att producera 260 000 bilar i Trollhättan fick stor uppmärksamhet. Tillverkningen kan enligt Nevs innebära hundratals nya jobb
Historien om Sono Motors började efter att grundarna Jona Christians och Laurin Hahn hade slutat gymnasiet 2012. De hamnade i ett samtal om konsekvenserna av mänsklighetens beroende av olja, inte minst inom transportsektorn.
Idén om ett elektriskt fordon som kan bli delvis självförsörjande på el började ta form.
I december 2015 fick de klart en första prototyp som gick att köra. I januari 2016 startades företaget Sono Motors i München. Designern Navina Pernsteiner hör också till medgrundarna.
En gräsrotsfinansieringskampanj genomfördes samma år och inbringade 820 000 euro, motsvarande 8,6 miljoner kronor. Nu vågade grundarna ta steget att konstruera den första riktiga prototypen av den kommande bilen Sion. Två exemplar stod klara i januari 2017 och i juli samma år hölls ett lanseringsevenemang.
Förbeställningarna tog fart
Förbeställningarna började ta fart och nådde knappt ett år senare milstolpen 5 000 stycken.
Sono Motors har sedan dess format ett antal strategiska samarbeten. Continental ska bygga elmotorn, batteriet ska tillverkas i Tyskland av Elring-Klinger och Bosch står för konnektiviteten. Bilen har bland annat inbyggt stöd för delningstjänst.
Företaget lyfter särskilt fram hållbarhet och låg klimatpåverkan som sin hörnpelare. Företaget lägger stor vikt vid att elen som kommer att användas vid fabriken i Trollhättan är förnybar och säger att hela bilens koldioxidavtryck i produktionsledet klimatkompenseras.
På hemsidan står att batteriet tillverkas i Tyskland, av Elring-Klinger. Det är en sanning med modifikation. Produktionen av cellerna, det moment som kräver mest energi, sker i Asien, berättar Sion Motors presstalesperson Alexa Rauscher. Det är alltså bara själva batteripacket som tillverkas i Tyskland. På frågan vilken celleverantör som Elringer-Klinger säger hon att hon inte kan lämna några kommentarer utan hänvisar till dem.
Dragkrok och eluttag
Bilen är 4,3 meter lång, tänkt för vardagligt bruk och ska klara av helgens storhandling. Batteriets kapacitet är 35 kWh vilket ger 250 kilometers räckvidd. De 248 solcellerna kan ge 34 kilometer extra räckvidd under en dag (avser tyska förhållanden). Snabbladdning går på 30 minuter. Elektricitet kan även överföras mellan två laddbara bilar och det går att koppla in till exempel elverktyg i 230-voltsuttag. Bilen har dragkrok och får dra upp till 750 kilo. Priset är 25 500 euro, motsvarande 266 000 kronor.
Bolaget är i stor utsträckning finansierat genom gräsrotfinansiering, både den enklare varianten kallad crowdfunding och den mer avancerade crowdinvesting. Den senare varianten innebär att man även blir aktieägare. 2017 samlades 1,8 miljoner euro in genom crowdinvesting och i november 2018 ytterligare närmare 6 miljoner euro. Däremellan gjordes en vanlig riskkapitalrunda då 5 miljoner togs in, enligt Crunchbase. Hur mycket kapital företaget har dragit in totalt vill Alexa Rauscher inte kommentera.
Inget kontor i Sverige
Sono Motors har i dag ett 80-tal anställda. Det planerar inte att öppna något kontor i Sverige, meddelar Alexa Rasucher. I dag har bolaget fått in närmare 10 000 förbeställningar.
Bolagets filosofi liknar i viss utsträckning det svenska uppstartsföretaget Uniti som vill bygga en bil som tar mindre plats i trånga städer, inte ger upphov till lokala utsläpp och bättre matchar med hur vi faktiskt använder våra fordon till vardags. I Sverige transporterar en personbil i snitt drygt en person per resa och står parkerad omkring 95 procent av sin livstid.
Hur är det att starta upp ett elbilsföretag i ett land som Tyskland som är tungt präglat av etablerade fordonsjättar?
– Vi ser oss inte bara som en biltillverkare utan som ett företag som erbjuder mobilitetslösningar. Vi försöker att etablera ett nytt koncept för bilen och har ett helt annat angreppssätt. Sion är en plattform för mobilitetslösningar, säger Alexa Rauscher.
Hon påpekar att företaget är ungt och mer av ett ”blankt papper” vilket gör det flexibelt. Om företaget inte själva behöver utveckla någon specifik komponent, som solcellerna, lämnar de gärna över arbetet till någon partner
– Det här är en spännande resa, säger hon.