Fordon

Deras gröna containerskepp tas i drift sju år före utsatt tid

Danskarna experimenterar med en rad alternativa bränslen, bland annat metanol, kombinationen alkohol/lignin samt ammoniak. Foto: Maersk

A.P. Moller – Maersk siktade på att introducera CO2-neutrala bränslen år 2030. Men nu meddelar rederiet att deras första gröna containerfartyg tas i drift redan 2023.

Publicerad

De är världens största containerrederi, i en näring som står för omkring 80 procent av den globala handelns transporter – och verksamheten som helhet bidrar till cirka tre procent av de globala koldioxidutsläppen.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här