Fordon
Deras galler ska skydda jetmotorer – genom att slå undan drönare och fåglar
Foto: Shield Aeronautics
Nu testas ett galler av kolfiberförstärkt polymer som ska skydda jetmotor. Materialet i ”Bird & Drone Strike Shield” ska vara nog flexibelt för att inte slita sönder fåglar och drönare till farliga småbitar.
Det var en kollision med fåglar som tvingade hjältepiloten Chesley Sullenberger att nödlanda på Hudson-floden. Enligt Federal Aviation Administrations statistik kostar fågelproblemet USA:s flygindustri 400 miljoner dollar om året – och har orsakat över 200 dödsfall globalt sedan 1988.
Tillbudet på Manhattan hade dock kunnat undvikas om Sullenbergers Airbus A320 hade varit utrustat med ”Bird & Drone Strike Shield”. Uppfinningen har tagits fram av Shield Aerodynamics i Pine Bluff Arkansas. Lösningen består av ett konformat galler som täcker jetmotorernas insug. Det är ungefär lika långt som motorn är bred.
Patentet har funnits länge, men företagets vd Wayne Duncan konstaterar att utvecklingen har leget stilla eftersom det rätta materialet har saknats.
Tidigare versioner använde stål eller metalltråd, men det fungerade inte. Nu har man dock tagit fram en kolfiberförstärkt polymer. Materialet ger en stryktålig yta men har samtidigt nog mycket flexibilitet för att inte slita sönder de objekt som stöts bort till farliga småbitar.
Flera flygplanstillverkare är intresserade
Shield Aerodynamics har plöjt ned hundratusentals dollar i datorsimuleringar som testar Bird & Drone Strike Shield. De avgör när det blir dags att montera prototypen av lösningen på det jetflygplan som företaget redan har säkrat för verkliga tester.
– När vi väl har fått datorsimuleringarna att de ut som vi vill så kommer vi bygga en fullskalig prototyp för testar på marken. Om de slår väl ut så kan vi testa lösningen i luften, säger Wayne Duncan till Pine Bluff Commercial.
Testerna förväntas pågå under de närmaste sju månaderna. Vd:n berättar att en rad flygplanstillverkare intresserade av deras resultat, och kunderna behöver inte finnas i USA. Duncan avslöjar att företaget även har säkrat sitt patent för marknaderna i Storbritannien, Tyskland, Spanien och Frankrike.
Kan spara tid och pengar
I dag räknar Shield Aerodynamics med att ta 110 000 dollar för att utrusta ett genomsnittligt jetplan. Förvisso är dagens flygplansmotorer konstruerade för att klarar av att suga i sig ganska stora fåglar, men lösningen från Arkansas kan spara tid och pengar åt flygbolagen.
Sedan har vi ju drönarna. Kanada hade sin första kollision med ett passagerarflygplan 2017. På kort tid har en rad incidenter rapporterats in – från London och Auckland, till Las Vegas och Arlanda.