Fordon
Deras drönartaxi-station ska köra 10.000 personer om dagen
Nu har tyska Volocopter presenterat hur deras drönartaxi-stationer ska vävas samman med städernas kollektivtrafik. Inom ett år kommer företaget ha sin första testanläggning i drift.
För inte så länge sedan ansågs teknikområdet tillhöra en avlägsen framtid – men utvecklingen av drönartaxis har gått fort, och de som vill ta ledningen inom den nya transportsektorn behöver visa upp mer än en fungerande farkost.
Detta har Volocopter tagit fasta på. Företaget från tyska Bruchsal blev först med en multikopter som är certifierad för bemannade flygturer. Nu har de presenterat sin vision kring en lösning för att inkorporera det nya transportmedlet i stadsmiljön.
Företagets ”Voloports” ska anläggas på hustak, och varje ”hub” beräknas kunna betjäna upp till 10 000 passagerare om dagen – eller tusen personer i timmen. Volocopter tror att tjänsten kommer finnas tillgänglig inom tio år, men siktar på att ha en pilotanläggning drift redan inom ett år. Inledningsvis tänker sig företaget att man öppnar en linje mellan flygplatser och stadskärnan, vilket kräver minimala infrastruktursatsningar.
Tanken är inte att farkosterna ska rikta sig till turister som vill ha sightseeing ur ett fågelperspektiv. Stationerna ska avlasta kollektivtrafiken och tekniken kommer göra resan okomplicerad.
Efter landning rullas drönaren in under tak via ett transportband – och passagerarna kan i lugn och ro kliva ur farkosten. Innan drönaren parkeras på flygdäck byts batteriet automatiskt om detta behövs, allt för att flottan ständigt ska ha full kapacitet.
– Det handlar om masstransport av människor och hur detta kan göras på ett säkert sätt, samt med vilken infrastruktur det ska genomföras, säger Volocopters chefstekniker Alexander Zosel till The Verge.
Han beräknar att det kommer krävas att en start och landning sker var 30:e sekund – dels för att drönarna ska utgöra ett effektivt transportmedel, men även för att biljettpriset ska kunna hållas på en attraktiv nivå. Resornas längd är dock begränsad. Volocopters drönare har plats för två personer och kan bära 160 kilo last en sträcka på 27 kilometer. Topphastigheten är 100 km/h, men för att klara den optimala flygtiden – 27 minuter – bör man hålla 50 km/h.
2017 genomfördes de första obemannade flygningarna med versionen 2X i Dubai, och förra året gick Daimler in med pengar i Volocopter.