FORDON

De vill kapa två tons vikt från lastbilssläp – med stålorigami

Rendering av lastbilssläp.
Med hjälp av kurvbockningsteknik menar Stilride att de kan minska vikten på ett lastbilssläp med en fjärdedel. Bilden är en rendering.

Startupbolaget Stilride bockar ihop elmotorcyklar i stål. Nästa steg kan bli lastbilssläp – allt för att kapa vikt och utsläpp. Ny Teknik ställer tre frågor.

Publicerad

Det svenska startupbolaget Stilride, grundat 2020, har väckt uppståndelse med sin tillverkningsteknik Stilfold som kan liknas vid ”stålorigami”. Den innebär att plåten bockas på sätt som ger starka och styva konstruktioner i förhållande till vikten. Den första produkten är en elmotorcykel som företaget hittills tagit in 150 000 intresseanmälningar för. Planen är att i april börja omvandla dem till beställningar och dra i gång produktionen i fabriken i Nacka Strand.

Men Stilride har även mer storväxta planer för sin tillverkningsteknik – nämligen lastbilssläp.

Hur fick ni idén?

– Tunga transporter står över en fjärdedel av de totala transportutsläppen och vi såg en stor möjlighet att dra ner på vikt, material och antal delar med vår teknik. Den möjliggör ökad lastkapacitet, färre transporter och som ett resultat lägre koldioxidutsläpp, skriver Jonas Nyvang, vd för och medgrundare av Stilride, till Ny Teknik.

Tue Beijer och Jonas Nyvang, vd för Stilride. Foto: Stilride

– Med Stilfold kan man integrera aerodynamik i strukturen eftersom det inte behövs några påhängskomponenter som sidokjolar. Ett chassi dimensioneras av utmattningshållfasthet och styvhet. Med färre antal artiklar får man färre fogar, vilket ökar hållfastheten. Med Stilfolds kurvbockning kan man använda geometrin i stället för godstjocklek för att öka styvheten. Möjlighet finns även att i den vikta strukturen integrera batterier för att öka räckvidd eller lastkapacitet, fortsätter han.

Ni anger att ett typiskt släp kan minska 2 000 kg i vikt. Hur mycket väger det från början?

– Våra uppskattningar är baserade på vår Stilfold-design som ersätter en traditionell steg-ram för en semi-trailer. Vi uppskattar en viktminskning på 2 000 kg från ett tungt referenssläp på 8 000 kg genom ökad materialeffektivitet och mindre antal delar.

Enligt Stilrides beräkningar ger det en femprocentig ökning lastkapaciteten, vilket ger färre transporter och färre antal körda kilometrar.

– Vi uppskattar att över 360 000 av de totala årliga transporterna kan minskas med lättare och styvare lastbils- och semitrailerchassier. Detta möjliggör cirka 12 000 ton i minskat CO2-utsläpp. Och detta är bara för bygg- och gruvsektorn.

Har ni varit i kontakt med någon lastbils- eller släptillverkare?

– Vi har ett utvecklingsprojekt med Europas största trailertillverkare Brenderup Group och har dialog med några av de största lastbilstillverkarna i världen, säger Jonas Nyvang.

Stilride tog sig i fjol in på Ny Tekniks 33-listan för första gången.

✉️ Språk- eller faktafel i texten? Skriv och berätta.