Fordon

De testar det första ”klaff-fria” flygplanet

Foto: BAE Systems

Ett genombrott i flygindustrin. Magma är flygplanet som kan manövrera helt utan rörliga roderytor. Nu hoppas BAE Systems att det ska revolutionera framtidens plan.

Publicerad

Det var under ett par testflygningar över norra Wales som drönaren Magma testade två olika ”klaff-fria” tekniker där luftströmmar i stället för rörliga roderytor för att ha kontroll på flygplanet.

Den första: ”wing cirucaltion control”, handlar om att man leder luft från motorn och blåser ut det i överljudshastighet genom baksidan av vingen.

Den andra, ”fluidic trust vectoring”, använder luft för att styra avgasströmmen vilket gör att riktningen på flygfarkosten kan ändras.

Teknikerna har utvecklats av forskare vid universitetet i Manchester samt ingenjörer från BAE Systems. Enligt forskarna är Magma den första flygfarkosten som kan manövrera i luften genom att ”blåsa luft i överljudshastighet”.

Från hårtork till jetmotor

Den stora fördelen med systemen är att rörliga delar byts ut mot luft. Målet är att dessa ska leda till flygplan som är lättare, mer pålitliga och billigare att flyga. För militäranvändning finns även fördelen att flygplanskroppen blir lättare att gömma för radar då det finns färre kanter och håligheter.

– Partnerskapet med BAE har givit oss friheter som universitet att fokusera på forskningen medan BAE har skapat en väg mot industriell applikation. Vi gjorde vårt första fluidiska tryckviktsmunstycke av hoplimmad plast och testade det på en hårtork för 20 år sedan. I dag 3d-printas våra komponenter ut i titan och vi flygtestar dem på en jetmotor i ett flygplan som har designats och byggts av teamet. Det blir inte mycket bättre än så här, säger Bill Crowter, forskningsledare för Magma-projektet vid universitetet i Manchester, i ett uttalande.

Vad teknikerna kommer att leda till återstår att se, men BAE skriver att den här typen av forskningsframsteg mycket väl kan komma att implementeras i framtida stridsplan.