Fordon

De slog Teslas Autopilot i testet av 17 bilmärken

Foto: Consumer Reports

Många tillverkare erbjuder system som låter föraren släppa ratten. Nu har Consumer Reports rankat tekniken från 17 tillverkare, och Teslas Autopilot slås av en gammal amerikan.

Publicerad

Tekniken erbjuder inte full autonomi, men gör det i olika utsträckning möjligt för förare att släppa ratten och låta assistanssystemet ta över körningen. Men vilken tillverkare har den bästa tekniken? Nu har amerikanska Consumer Reports rankat tillverkarna

Vid ett testcenter utvärderades 17 olika system som vardera utsattes för 36 separata test under sommaren och hösten. Testats vinnare blev Cadillac med Super Cruise. Systemet vann tre av fem kategorier och slog därmed Teslas Autopilot, detta trots att GM-tekniken har två år på nacken.

Med 52 poäng kom Ford och deras Co-Pilot 360 på tredje plats. Andrapristagaren Tesla vann förvisso två av kategorierna men fick ganska svaga resultat i de övriga tre, och därför får man säga att Super Cruise levererade en större bredd än Autopilot.

"Trots att det har kommit ut nya system från många olika biltillverkare så hamnar Super Cruise ändå i topp tack vare sin infraröda kamera som säkerställer att förarens ögon är riktade mot vägbanan", säger Kelly Funkhouser, chef för Consumer Reports tester av uppkopplade och autonoma fordon.

Testet är uppdelat i fem kategorier. Kapacitet och utförande. Förmågan att hålla föraren engagerad. Användarvänlighet. Tydlighet kring när tekniken är säker att använda. Och Icke responsiv förare.

Bilarnas aktiva förarassistans

När Consumer Reports testar bilarnas aktiva förarassistans avser det när den adaptiva farthållaren är aktiverad samtidigt med filhållningsassistenten. För kategorin "Kapacitet och utförande" tittade man på hur väl bilen höll sig centrerad i sin fil samt hur smidigt hastighet och avstånd till framförvarande bil reglerades. Här vann Teslan med 9 av 10 poäng före Cadillacen som fick 8 poäng.

Med ett avancerade förarstöd som dock inte utlovar full autonomi är det viktigt med "förarengagemang", som gör att personen bakom ratten håller fortsatt fokus på vägen. Ett kamerasystem med ögonspårning är det bästa sättet att hålla koll på detta och därför plockade Cadillac hem förstaplatsen med 7 av 10 poäng i kategorin.

Användarvänlighet handlar om att systemet ska vara enkelt att aktivera, men även att justera. Man vägde också in den typ och mängd av information som presenteras för föraren, samt om den är förståelig. Här var Tesla åter i topp med 7 av 10 poäng medan Cadillac fick nöja sig med 3 poäng och plats elva.

Det finns många komplicerade trafiksituationer där föraren bör slå av assistenten och ta över ratten – men när säger de olika tillverkarnas system till förarna? I kategorin "Tydlighet om när tekniken är säker att använda" var Cadillac och Super Cruise bäst, med 8 av 10 poäng.

Den sista kategorin "Icke responsiv förare" handlar dels om dem som har somnat så tungt bakom ratten att de inte reagerar på varningar – men även förare som exempelvis har drabbats av en hjärtinfarkt.

Oavsett bör bilen inte rulla vidare, och helst ska den kunna larma vården och göra dem uppmärksamma på situationen. Gapet är stort mellan vinnaren Cadillac med 9 av 10 poäng för Super Cruise och Tesla vars Autopilot blev sexa med 6 poäng.

Consumer Reports rankning av systemen 2020

1. Cadillac, Super Cruise – 69 poäng

2. Tesla, Autopilot – 57 poäng

3. Lincoln/Ford, Co-Pilot 360 – 52 poäng

4. Audi, Pre Sense, 48 poäng

5. Hyundai. Smart Sense / Kia, Drive Wise – 46 poäng

6. Mercedes-Benz, Driver Assistance – 46 poäng

7. Subaru, Eyesight – 46 poäng

8. BMW, Active Driving Assistance Pro – 44 poäng

9. Porsche, Active Safe – 41 poäng

10. Volvo, Pilot Assist – 41 poäng

11. Honda / Acura, Sensing – 40 poäng

12. Nissan / Infiniti, Propilot Assist – 40 poäng

13. Toyota / Lexus, Safety Sense 2.0 – 40 poäng

14. Volkswagen, N/A – 39 poäng

15. Buick / Chevy, Driver Confidence – 36 poäng

16. Land Rover, Incontrol – 38 poäng

17, Mazda, I-Activesense.