Fordon
De ska testa självkörande tåg i Nederländerna
Foto: Alstom
Australien blev först med självkörande godståg. Under året kommer franska Alstom testa sitt autonoma tåg i Nederländerna. Ett ålderstiget järnvägsnät bromsar dock en europeisk utrullning i stor skala.
Under hösten 2017 genomförde Australien sitt första test med ett autonomt lok i trafik. Det var gruvbolaget Rio Tinto som körde ett tåg med godsvagnar cirka 100 kilometer genom Western Australia – utan en enda person ombord. Nu har tekniken kommit till Europa.
Den franska transportjätten Alstom har byggt en prototyp av ett självkörande godståg. Det ska trafikera medellånga distanser på cirka 100 kilometer utan en mänsklig lokförare. Den personal som finns ombord ska istället ägna sig åt att överse transportprocessen som helhet.
Under slutet av året kommer Alstom testa sitt autonoma tåg i Nederländerna. Fransmännen har skrivit kontrakt med holländska operatören ProRail och Rotterdam Rail Feeding om att trafikera Betuweroute, en tågsträcka som korsar landet från Rotterdam och in i Tyskland. Det Alstom vill bevisa är att tåget kan kommunicera med det existerande signalsystemet på ett säkert sätt.
Utan den mänskliga faktorn transportörerna kunna sänka kostnader, bland annat genom att alla tåg hanteras på ett mer konsekvent sätt. Till detta kommer det faktum att de kräver ett mindre avstånd till varandra vilket möjliggör tätare avgångar.
Bland de hinder som står i vägen för en utrullning av autonoma tåg i stor skala är den existerande järnvägsinfrastrukturen i Europa. Den i dag så föråldrad att signalsystemen inte kan kommunicera med självkörande lok.
Utöver autonoma tunnelbanetåg finns redan självkörande Docklands Light Railway i England. Det är dock inte alla britter som tror att tekniken kommer bli storskalig inom en nära framtid.
– Jag kan aldrig någonsin se att det kommer rulla tåg där ingen person sitter i förarhytten. Vi föredrar att ha någon på plats som kan förbikoppla systemet, exempelvis om skenande vagnar krockar – eller om människor hoppar framför tåg. Föraren har en känsla och kan långt på förhand avgöra detta mycket snabbare än vad en dator klarar av. Datorer behöver bli mycket mer intelligenta för att känna av sådant, säger tågjournalisten Tony Miles till BBC.