Fordon
De köper Volvos första självkörande lastbilar
Volvo Group har fått sin första kund på autonoma lastbilar. En kalkgruva i Norge har beställt sex stycken som ska vara i drift i slutet av nästa år.
Kunden är Brønnøy Kalk som kommer att få en leverans med sex stycken självkörande Volvo FH16-lastbilar. De kommer att användas för att transportera kalksten genom ett fem kilometer långt tunnelsystem från dagbrottet till krossen i den närbelägna hamnen.
Efter flera tester med autonoma lastbilar på olika anläggningar är det här Volvo Lastvagnars första kommersiella kund.
”Det är spännande att vi nu har kommit så långt att vi levererar lösningar med självkörande fordon. Arbetet utförs i ett avgränsat område med förutbestämda rutter och vi kommer kontinuerligt jobba vidare med hur vi kan få ut mesta möjliga av lösningen och skräddarsy den efter specifika kundbehov. Det handlar om att samarbeta för att utveckla nya lösningar som ger största möjliga flexibilitet, effektivitet och ökad produktivitet”, säger Sasko Cukley som leder arbetet med autonoma lösningar på Volvo Lastvagnar i ett pressmeddelande.
Lösningen har redan börjat testköras på Brønnøy Kalks jättelika dagbrott, men än så länge sitter mänskliga testförare med i hytten för att säkerställa att allt går rätt till. Verksamheten ska vara helt självgående i slutet av nästa år.
Volvogruppen har byggt ny pilotanläggnig
Volvogruppen har nyligen byggt en pilotanläggning för helt elektrifierad och autonom gruvdrift på Vikan kross i Göteborg. En pilot som minskade koldioxidutsläppen med 98 procent och operatörskostnaderna med 40 procent i de delar av verksamheten som ingick i försöken.
En likhet mellan piloten i Göteborg och kunden i Norge är att Volvo menar att de säljer en transportlösning snarare än enskilda lastbilar. Brønnøy Kalk köper in hela transportlinan från Volvo Lastvagnar och kommer att betala per levererat ton i stället för en summa per lastbil.