Fordon

De flesta amerikaner kan inte namnge en enda elbil

RIka miljövänner har hoppat på elektrifieringsspåret. Men många amerikaner kan inte ens nämna en enda elbilsmodell. Foto: Coolcaesar/Rektoz

I USA har elbilarna ökat explosionsartat, men 2018 var hälften av de som såldes en Tesla. Det är fortfarande de rika miljövännerna som väljer bort fossila bränslen – undersökningar visar att de flesta amerikaner inte kan namnge en enda elbilsmodell.

Publicerad

Forskarna har väntat på att utvecklingskurvan ska bli skarpare, och nu verkar intresset i USA för elektrifierade bilar äntligen ha tagit fart. Med 361 307 registrerade elbilar och laddhybrider under 2018 ökade försäljningen i landet med 81 procent. Men resultatet skuggas något av att Tesla stod för hälften av försäljningen. Bara Model 3 såldes i 139 782 exemplar. Andraplatsen togs av Toyota Prius, med 27 595 fordon.

Nu bekymras forskare och analytiker över att försäljningen av elektrifierade bilar är så starkt kopplade till trendmodeller, där köparna utgör en relativt ung, förmögen och redan miljömedveten målgrupp. Många anser att försäljningen behöver få en större bredd av modeller för att man ska kunna säga att elbilen är på väg att få ett verkligt genomslag. Exempelvis klarade den etablerade budgetmodellen Chevrolet Bolt bara av att ta en sjundeplats på topplistan.

– Mycket forskning har visat att amerikanska bilköpare inte vet mycket om elbilar, och därför betraktar dem som en udda, ovanlig teknik. En välkänd teori inom marknadsforskning är att en majoritet av konsumenterna alltid är ovilliga till att köpa ny teknik, säger David Green, professor i miljöteknik till Fast Company.

Undersökningar avslöjar att de flesta amerikaner inte kan namnge en enda elbilsmodell, och i än mindre grad förklara hur de fungerar. Konsumenter uppger att deras skepsis grundar sig på elbilarnas begränsade räckvidd, men professor Green avfärdar argumentet – och forskning har visat att även de modeller som erbjuder en kortare räckvidd tar sig nog långt på en laddning för att täcka 90 procent av de genomsnittliga körbehoven.

Du har elbilar med en räckvidd på hundratals miles, samtidigt som folk bara har en penslingssträcka på 30 miles. Många människor kommer aldrig använda sitt elfordons fulla räckvidd – de kommer helt enkelt inte komma i närheten av det i sin dagliga pendling, säger Nick Sifuentes vid Tri-State Transportation Campaign.

Ett annat problem är att de amerikanska konsumenterna överskattar hur dyra de elektrifierade modellerna är. Forskare har utvärderat livstidskostnaderna för diverse elbilar jämfört med konventionella modeller, och de kom fram till att elfordonen ofta blir billigare över tid på grund av de höga kostnaderna för fossila bränslen.

Men en viktig aspekt är att förändra bilden av elfordon som en begränsad och lite trist produkt. Nick Sifuentes tror att de amerikanska konsumenterna behöver bli erbjudna modeller som känns väldigt välbekanta, exempelvis riktigt snygga suvar. Han konstaterar dock att utvecklingen är på väg åt rätt håll. Analytiker förutspår att elektrifierade fordon kommer utgöra huvuddelen av USA:s fordonsflotta år 2050. I dag ligger den siffran under tre procent.