Fordon

De får köra autonomt utan säkerhetsförare

En av GM Cruises självkörande bilar. Foto: Dilu

GM Cruise har fått tillstånd att plocka bort säkerhetsföraren. Deras autonoma bilar ska klara av San Francisco komplexa trafikmiljö.

Publicerad

De positiva prognoserna kring självkörande bilar dämpades något av dödsolyckan i Tempe, Arizona där Ubers autonoma testfordon dödade en cyklist – detta trots att en säkerhetsförare satt bakom ratten. Det var 2018, och drygt två år senare verkar USA:s trafikmyndigheter såväl som bilbranschen ha återfått sitt förtroende för den autonoma tekniken.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här