Fordon

De börjar fjärrstyra långtradare på allmän väg

Foto: Starsky Robotics
Foto: Starsky Robotics
Foto: Starsky Robotics

Den 16 juni tog amerikanska Starsky Robotics ett stort kliv inom obemannade fordon. Då fjärrstyrde de en långtradare på allmän väg, helt utan säkerhetspersonal. "Vi har fokuserat på att utveckla en produkt", skriver företaget grundare Stefan Seltz-Axmacher. 

Publicerad

Autonom transport beskrivs som en framtida miljardindustri – och ett enormt viktigt tekniksteg för transportbranschen. Nu har vi kommit en bit närmare den framtiden. Tidigare i juni testade Starsky Robotics för första gången sin fjärrstyrningsteknik på allmän väg.

Det amerikanska företaget har tidigare testat tekniken på privata vägar, men har nu bevisat att den fungerar under en 1,5 mils sträcka.

"Vi skrev historia när vi genomförde vårt första test av obemannade fordon på allmän väg. Detta då vi körde en tung långtradare 1,5 mil längs Florida Turnpike utan någon i bilen, körde upp på motorvägen, bytte filer och höll 55 mph (ca 88 km/h). Allt skedde utan någon ombord. Det gick så smidigt att få av de andra på vägen märkte att de var en del i denna historieskrivning", skriver Stefan Seltz-Axmacher, vd och grundare på företagets blogg.

Starsky Robotics menar att deras tillvägagångssätt, att gå via fjärrstyrning i stället för att direkt sikta mot full automation, är den effektivaste vägen framåt. Och att det gör att de snabbare når framgångar. Vidare skriver vd:n:

"Vi har kunnat springa om större och mer kapitalstarka rivaler på grund av vår pragmatiska syn. I stället för att slaviskt bygga ett tekniskt rent system för autonom körning har vi fokuserat på att utveckla en produkt." 

Och tanken är inte fel. Starskys teknik gör att det går att fjärrstyra lastbilar där det behövs – och låta semi-automatiska system lösa den rutinmässiga körningen. På så sätt kan en operatör övervaka massvis med lastbilar och leverera dem till förare som kör den sista biten. Det här innebär att man kan lösa en hel del av transportindustrins förarproblematik. 

"Problemet är att det i dag inte finns folk som vill tillbringa en månad i en lastbil, därför är det viktigare att hitta en lösning som är obemannad snarare än rent autonom. Därför har vi byggt ett system för motorvägsautonomi som vi kombinerar med teleoperation. På så sätt kan våra fjärrchaufförer navigera lastbilar mellan distributionscentraler och motorvägen", skriver Stefan Selz-Axmacher.

Företaget har lagt upp en video på körningen och den är imponerande att se. Förvisso märks det att lastbilen inte har en fysisk förare bakom ratten då den vaggar betänkligt i början på grund av ryckig rattning. Men på motorvägen, med filhållarassistent och andra system i gång så rullar det på som vilken lastbil som helst.

Starsky Robotics säger att de kommande månaderna innehåller allt mer intensiva test. Målet är att dessa ska gå från en gång i kvartalet – till en i månaden, veckan och slutligen dagligen. Detta för att inom några år ha ett kommersiellt system.

Kolla in färden i videon nedan.