Fordon
Darpas nya militärteknik ”återuppfinner” hjulet – kan ändra form efter underlaget
Virtuella fönster, off-road-autonomi och transformerande hjul. Under en demonstration visade amerikanska Darpa upp fler spännande tekniker.
– Vi tittar på hur vi ska förbättra överlevnadsmöjligheterna, säger major Amber Walker.
Det var under en demonstration av programmet ”Ground X-Vehicle Technologies” som Darpa, Defence Advanced Research Projects Agancy, visade upp tekniker som kan förändra framtidens krig.
Projektet, vars mål är att förbättra mobilitet, säkerhet och effektivitet i krigsfordon – utan att hänga på massa pansarplåt.
– Genom att ”knäppa upp” cockpiten och ge besättningen förstärkt verklighet genom förarassistanssystem tittar vi på hur vi ska öka säkerheten. När det gäller mobilitet har vi tagit en radikalt annorlunda infallsvinkel genom att vi undviker bepansring och istället utvecklar alternativ för att röra sig snabbt och smidigt över all form av terräng, säger programchefen Amber Walker.
Darpa har som mål att framtidens stridsfordon ska kunna ta sig igenom det mesta när det kommer till terräng. Och här visade man tre olika tekniker.
Den mest uppseendeväckande går under namnet ”Reconfigurable Wheel-Track”. Den har tagit fasta på att en ”form” inte kan vara bäst på allt. Hjul tillåter snabb färd på hårda ytor och larvband presterar bättre på mjuka, lösa underlag. Därför har man utvecklat en sorts hjul som kan formskifta och vara runda eller triangulära. Men inte bara det, metamorfosen går på två sekunder och kan göras under färd.
Utöver detta visades även elmotorer placerade inuti hjulen samt en extrem form av stötdämpare.
Kolla in tekniken här:
När det kom till ”överlevnad” handlade det mycket om digitalisering och förstärkt verklighet. Dels demonstrerades en fönsterlös cockpit där föraren får sin utsikt genom 3d-glasögon och skärmar. En annan teknik som visades var hur lidar kan användas för att ge förare en korrekt bild av omgivningen – och därmed helt kan ersätta behov av fönster.
Sist men inte minst visades ett system där man använde visuella förarstöd för att snabbare och säkrare köra i terräng. I tester har denna teknik visat att förare blir snabbare – och den kan även användas för autonom körning i terrängen.
– Darpa gläds över utvecklingen som gjorts inom GXV-T programmet hittills och vi ser fram emot att utveckla tekniken för att överföra dessa till framtidens fordonsplattformar, säger Amber Walker.
Fotnot: Teknikerna i fråga är inte utvecklade av Darpa, utan av forskarteam som deltar i programmet. Dessa är: Carnegie Mellon University National Robotics Engineering Center, Qinetiq Inc, Pratt&Miller, Honeywell samt Raytheon Technologies.