Fordon

Därför tar Scania fram den extrema ellastbilen

Sedan 2015 har bolaget använt en 32 meter lång lastbil som tar två containrar, och nu ska den ersättas med en likadan ellastbil. Foto: Scania

Jättefordonet sänkte bolagets kostnader och utsläpp. Nu har svenska Jula Logistics beställt ersättaren av Scania – en superlång och tung ellastbil.

Publicerad

På kontinenten är lastbilarna begränsade till att frakta en ensam container på drygt 12 meter, med en maxvikt på 40 ton. Men Sveriges lagstiftning är mer liberal, och chaufförens lön är en stor del av åkeriernas utgifter. Det innebär att man får lägre kostnad för varje extra kilo som packas in i lastbilen.

Svenska Jula Logistics har tagit fasta på detta. Sedan 2015 har de använt en Scanialastbil som är 32 meter lång, och därmed kan ta två containrar. Totalvikten med last och släp är som mest 64 ton.

Det minskade antalet dagliga körningar de cirka sex milen mellan omlastningscentralen i Falköping och lagret i Skara ska ha gett en energibesparing per transporterad enhet på 70 procent.

Utöver lägre kostnad innebär det även 70 procent mindre utsläpp per kilo gods. Nu vill familjeföretaget också elektrifiera. Därför har de vänt sig till Scania med en ovanlig beställning, skriver tillverkaren i ett pressmeddelande.

Det är en ellastbil med samma längd som föregångaren. Scania uppger inte hur mycket den kommer att väga, men den blir tung.