Fordon

Därför kan Waymo värderas högre än Tesla och GM

Nu öppnar Waymo för investerare. Foto: Waymo

Testrapporterna avslöjar hur stort försprång Waymo har. Nu öppnar den autonoma ledaren för investerare – och vissa tror att en ny värdering kommer placera bolaget före Tesla, GM, Ford och Uber.

Publicerad

Gapet växer mellan de bolag som utvecklar teknik för självkörande bilar – det visar en genomgång av tester på allmän väg under 2018. 48 bolag skickade in sina testrapporter till Department of Motor Vehicles i Kalifornien, den enda delstat där uppgifterna är en offentlig handling. I det breda startfältet finns en tydlig ledare.

Efter tio års utveckling skördar Alphabets underbolag Waymo nu frukterna. Statistiken från de 48 aktörerna i trafik redovisar hur ofta säkerhetsföraren varit tvungen att gripa in, och Waymos autonoma testbilar leder stort. De tar sig 1 773 mil mellan tillfällena – det är mer än dubbelt så långt som tvåan General Motors, med intervall på 837 mil. Zoom klarade 309 mil och Nuro drygt 165 mil. Det rapporterar Financial Times.

Nyligen meddelade Waymo att man kommer dela med sig av sin sensorteknik till utvalda partners, och beskedet har knappast försämrat bolagets ställning. Nu kommer uppgifter om att Waymo även öppnar för att släppa in investerare. Utvecklingen av den autonoma tekniken är dyr. Alphabet lägger minst en miljard dollar om året på Waymo och nu vill man ha avlastning. En potential kandidat som nämns är Volkswagen.

Andelen kommer som mest ligga på 20 procent, men oavsett detta innebär planerna att värdet på Waymo nu behöver uppgraderas. För många år sedan låg den uppskattade summan på blygsamma 4,5 miljarder dollar. Tvåan i det självkörande racet, GM:s Cruise, värderas i dag till 15 miljarder dollar, och Waymo anser att deras värde därmed måste vara flera gånger större. Vissa analytiker hävdar att värderingen för ledaren kan landa på 175 miljarder dollar. Därmed skulle Waymo gå om giganter som Tesla, Ford, GM och Uber.

Investmentbanken UBS skattar Waymos värde något lägre, till mellan 25-135 miljarder dollar. Summan är generöst tilltagen, men avkastningen förväntas också bli rejäl. Enligt banken kan bolagets intäkter 2030 ligga på 114 miljarder dollar. Det rapporterar CNBC.