Fordon
Danmark har fått världens största helelektriska färja
Elfärjan Ellen. Foto: Electrek
Elfärjan Ellen kan ta 30 fordon och 200 passagerare. Båten väger 650 ton och har det mest kraftfulla batteripacket hittills i en elfärja – på 4,3 MWh
Med sina fasta rutter och förutsägbara förbrukning är färjor mycket goda kandidater för batteridrift – och incitamenten är inte bara miljömässiga.
Redan 2014 levererade den norska konstruktören Fjellstrand världens första helelektriska färja, Ampere. Enligt ägaren Norled har Ampere sedan dess sänkt rederiets driftskostnader på sträckan med 80 procent, och dessutom kapat utsläppen med 95 procent.
Nu har den största helelektriska färjan hittills genomfört sin jungfrutur i Danmark. Ellen går mellan färjeläget Fynshav på ön Als och orten Søby på ön Ærø. Färjan är 60 meter lång, 13 meter bred och väger 650 ton. Batteripacket på 4,3 MWh tillverkas av Leclanché, och enligt tysk-schweiziska bolaget innebär kapaciteten att Ellen är världens mest kraftfulla helelektriska färja.
Ersätter fossilt bränsle till ren energi
Färjan har kapacitet att ta 30 fordon och 200 passagerare. Leclanché hävdar att färjan kommer att sänka utsläppen årligen med 2 000 ton koldioxid, 42 ton kväveoxid (NOx), 2,5 ton partiklar och 1,4 ton svaveloxid.
– Det här projektet demonstrerar att vi nu kan ersätta drivning med fossilt bränsle med ren energi, säger Leclanchés vd Anil Srivastava till CNBC.
Två vätskekylda elmotorer från danska Danfoss Editron på 750 kW styck ger färjan en maxhastighet på 15,5 knop. Leclanchés litiumjonbatterier har en kemi med grafit samt nickel, mangan och kobolt kallad G-NMC. Batteripacket kan laddas med 3,9 megawatt likström och förväntas ha en livslängd på tio år.
Färjans räckvidd är 22 sjömil, vilket motsvarar cirka 40 kilometer på en laddning. Avståndet sjövägen mellan Fynshav och Søby är 20 kilometer, nära 11 sjömil. Det innebär att elfärjan Ellen ska klara två vändor på en laddning.
Brand är det största hotet till sjöss, och säkerhets ska vara hög. Keramiskt belagda separatorer isolerar batteripolerna, och förhindrar beläggningar på katoden och anoden som kan orsaka kortslutning. Vid överhettning hindrar det keramiska lagret också separatorerna från att smälta.