Fordon
Då slutar Volkswagen sälja bilar med förbränningsmotor
Dom om det eventuella tyska dieselförbudet skjuts upp. Foto: TT
Den tyska biljätten har satt ned foten. På grund av allt strängare utsläppskrav kommer förbränningsmotorn att ha fasats ut helt i Europa kring mitten av 2030-talet.
Det är bara knappt sex år sedan skandalen som kom att kallas Dieselgate briserade. Volkswagen erkände att de modifierat dieselbilar så att de släppte ut mindre kväveoxider i testsammanhang än när de kördes i vanlig trafik.
För att återvinna förtroendet inledde VW en elektrifieringsoffensiv. Bolaget tillhör idag de som hårdast driver på för en omställning till elbilar. Målet är att 70 procent av den europeiska försäljningen ska vara rena elbilar 2030.
Förbränningsmotorn bort
Under helgen kom beskedet som på sätt och vis sluter cirkeln som inleddes med utsläppsfusket: VW säljer sin sista bil med förbränningsmotor i Europa någon gång mellan 2033 och 2035. Men beskedet gäller endast Europa. I USA och Kina dröjer det något längre.
– I Sydamerika och Afrika kommer det att ta betydligt längre tid eftersom de politiska och infrastrukturmässiga ramverken fortfarande saknas, säger VW:s försäljningschef Klaus Zellmer till den tyska tidningen Muenchner Merkur, enligt Automotive News.
VW inte snabbast
VW är knappast den traditionella biltillverkare som har mest bråttom att göra sig av med förbränningsmotorn. Volvo Cars vill till exempel vara helt elektriska till 2030 och VW:s dotterbolag Audi ska ha fasat ut tekniken till 2033, på de flesta marknader.