Fordon
Då ska alla flyg inom Norge vara eldrivna
Nu ska Norge bli ledare på elflygplan. Obs bilden är ett montage. Foto: Zunum Aero
Först elektrifiering av transportsektorn och nu flygindustrin. I Norge satsar man nu stenhårt på att alla nationella flyg ska vara helt elektriska 2040. ”Vi tror att alla flighter på under 1,5 timme kan flygas med hel-elektriska flygplan”, säger Dag Falk-Petersen på Avinor.
Vårt västra grannland må vara en stor oljenation, men det hindrar dem inte från att leda racet när det kommer till skiftet mot fossilfria alternativ.
Ett tydligt exempel på det är att Tesla Model S under ett par månader varit den mest sålda bilen i landet, samt att mer än hälften av alla nyregistrerade bilar var elektrifierade (el- och hybridbilar) 2017.
Men norrmännen vill inte bara vara ett föregångsland när det kommer till att göra sig av med skadliga utsläpp från vägtransporter. Nej, nu siktar man på att bli ”först i världen” med att rensa skyarna. Målet är att elflygplan ska vara normen för alla nationella flygningar 2040.
Det säger Dag Falk-Petersen, chef för Avinor – den norska motsvarigheten till Swedavia, i en intervju med nyhetsbyrån AFP. Falk-Petersen menar att det är ett reellt mål att se till att korta flygningar snabbt skiftar från fossila drivmedel. I första hand handlar det om att få alla nationella flighter att bli elektriska, men även resan Stockholm-Oslo ligger inom tidsramen som är nära till hands att elektrifieras.
Dock är Avinor-chefen medveten om att det kommer ta tid innan själva flygplanen kommer vara här. Inom kort avser man dock att lägga ut en upphandling för att testa intresset för att köra vissa rutter med små elflygplan 2025.
En tänkbar kandidat kan vara Easyjet. I höstas avslöjade de att de gått in i ett samarbete med Wright Electric för att bygga elektriska flygplan. Dessa är tänkta att klara rutter på runt 500 km – vilket räcker för att trafikera London-Paris eller Stockholm-Oslo. Easyjet sa då, september 2017, att man hoppas ha planen redo ”inom ett decennium”.
Men att sitta på händerna och vänta på att de hel-elektriska planen ska komma är inget som Falk-Petersen tycker man ska göra. Innan de är här måste det komma interimslösningar. Alternativen är biobränslen eller någon form av hybriddrivlinor – saker som det experimenteras friskt med bland tillverkarna.