Fordon
Då lanserar Bosch systemet med svenska bränsleceller
Foto: Bosch
Avtalet med Powercell bär nu frukt. Bosch kommer att bygga systemet som omger den svenska bränslecellstacken – och teknikjätten siktar in sig på tillverkare av lastbilar såväl som personbilar.
Bosch avsikt med satsningen på bränsleceller är att backa upp transportbranschens "steg in i elektromobilitet", inte minst då lastbilarna. För de vätgasdrivna fordonen är i grund och botten elbilar, med skillnaden att elen levereras av bränsleceller.
Nu flaggar Bosch för sitt kommande system där själva bränslecellen levereras av Powercell i Göteborg. Förra året tecknade svenskarna ett avtal med jätten, och Bosch kommer att bygga systemet som omger själva stacken.
Siktet är inställt på en högpresterande lösning som samtidigt är billig att tillverka. Inledningsvis kommer Bosch att inrikta sig på att sälja sitt system till lastbilar, men tanken är att man sedan även ska leverera bränsleceller till personbilstillverkarna. Tanken är att man ska ha ett produktionsklart system redo till 2022-2023.
Amerikanska Nikola är förvisso ett exempel på en tillverkare som både satsar på lastbilar med bränsleceller såväl som med ren batteridrift – men för transportfordon med en vikt på 40 ton är det senare alternativet inte optimalt. Dagens litiumjonbatterier är tunga, och för ett åkeri utgör varje kilo förlorat gods som man skulle ha kunnat tagit betalt för. Till detta ger batteridriften en begränsad räckvidd samtidigt som åkaren måste ta hänsyn till laddtider.
Vätgasen tankas snabbt, och med vatten som enda utsläpp öppnar bränslecellerna för klimatneutrala transporter. Detta förutsatt att vätgasen har framställts med förnybar energi, och med sjunkande priser på grön el så kommer också det gröna vätet bli avsevärt mycket billigare.
Hydrogen Council, där mer än 90 internationella bolag ingår, förutspår mer än en halvering av priset för många väteapplikationer under de kommande tio åren, vilket skulle göra vätgasfordon konkurrenskraftiga ställt mot annan teknik. Vätets höga energitäthet. innebär att kilo motsvarar 3,3 liter diesel. Det kilot tar en personbil tio mil, medan en lastbil på 40 ton kräver sju kilo för samma sträcka.
"Fördelarna med bränsleceller blir tydliga just inom de områden där drivsystem baserade på elektriska batterier av olika anledningar inte är det perfekta alternativet. Med andra ord konkurrerar inte bränsleceller och batterier med varandra, utan kan istället ses som komplement till varandra, säger Uwe Gackstatter, ansvarig för Bosch division Powertrain Solutions.