Fordon Costa Concordia töms på tjockolja Costa Concordia på väg att kantra under olycksnatten. Foto: Scanpix Arbetet med att tömma olycksfartyget Costa Concordias oljetankar har nu inletts. Samtidigt riktas kritik mot hur stora kryssningsfartyg byggs. Håkan Abrahamson Publicerad 13 feb 2012 kl 15.44 Del på Facebook Del på Twitter Del på e-post Annons Om vädret inte försämras räknar nederländska bärgningsföretaget Smit med att det tar 28 dygn att tömma Costa Concordias bunkertankar på 2300 ton tjockolja. Vad som sedan ska ske med vraket är ännu oklart. Logga in här Prova Ny Teknik – 149 kr för tre månader Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier, premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen. Kom igång nu → Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt. Gäller endast nya prenumeranter. Är du medlem i Sveriges Ingenjörer? Aktivera ditt konto här Logga in här ✕ fartyg costa concordia fordon
ENERGI Northvolts vd Peter Carlsson avgår: ”Bra tidpunkt att lämna över” ”Jag skulle ha bromsat tidigare när det gäller expansion”, säger Peter Carlsson.
DEBATT ”Sveriges ingenjörskultur ger ett unikt försprång i ai-racet” DEBATT. Ai är nästa industriella revolution efter digitaliseringen. Men fokuset på egen utveckling av ai-modeller är missriktat. Det är något annat som kommer att göra Sverige till en framgångsrik exportnation även den här gången, när en ny teknik vänder världen upp och ned, skriver Dan Bergh Johnsson.