Fordon Costa Concordia töms på tjockolja Costa Concordia på väg att kantra under olycksnatten. Foto: Scanpix Arbetet med att tömma olycksfartyget Costa Concordias oljetankar har nu inletts. Samtidigt riktas kritik mot hur stora kryssningsfartyg byggs. Håkan Abrahamson Publicerad måndag 13. februari 2012 - 15:44 Del på Facebook Del på Twitter Del på e-post Annons Om vädret inte försämras räknar nederländska bärgningsföretaget Smit med att det tar 28 dygn att tömma Costa Concordias bunkertankar på 2300 ton tjockolja. Vad som sedan ska ske med vraket är ännu oklart. Logga in här Prova Ny Teknik – 149 kr för tre månader Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier, premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen. Kom igång nu → Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt. Gäller endast nya prenumeranter. Är du medlem i Sveriges Ingenjörer? Aktivera ditt konto här Logga in här ✕ fartyg costa concordia fordon
ELBILAR Hyundai visar vätgasbil med 650 km räckvidd och efterlängtad finess Under 2025 ska Hyundai lansera en ny version av vätgasbilen Nexo. Nu har tillverkaren visat hur ersättaren ska se ut samt avslöjar att räckvidden blir på 650 km.
ENERGI Vindkraftsbranschen sågar regeringens nej till vindkraft: ”Problematiskt” Hur ska Sverige klara den gröna omställningen, frågar sig vindkraftsindustrin? Extremt förvånande, anser vindkraftsbranschen.
ENERGI Jättevindpark får ja av regeringen – hånas som ”Liseberg till havs” Regeringen säger ja till en ny havsbaserad vindkraftspark på västkusten.