Fordon
Continental visar maskrosdäck för tunga fordon
Conti Eco Plus HD3 kallas maskrosdäcket för tunga fordon. Foto: Continental
Däcktillverkaren Continental har tagit fram ett däck för tunga fordon där naturgummit kommer från maskrosrot i stället för gummiträd.
På lastbilsmässan IAA i Hannover nu i september visar tyska däcktillverkaren Continental ett däck för tunga fordon som inte använder gummi från gummiträdet, utan i stället har gummiblandning från maskrosrot.
Däcket kallas Conti Eco Plus HD3 och ska enligt Continental ha samma egenskaper som ett däck som har naturgummi från gummiträd som ingrediens.
Forskning kring ersättning för naturgummi har pågått i flera år, och kunskapen att maskrosrot kan ersätta naturgummi från gummiträdet går tillbaka mer än 70 år i tiden.
För två år sedan presenterades ett personbilsdäck baserat på maskrosgummi, men nu har företaget tagit fram ett däck även för tyngre fordon. I ett personbilsdäck behövs 1 – 3 kg naturgummi, men i ett däck för tunga fordon krävs 20 – 25 kg.
Gummit kallas Taraxagum och har tagits fram i samarbete med bland annat Fraunhoferinstitutet för molekylärbiologi IME och andra forskningsorganisationer. Continental räknar med att Taraxagum kommer i storskalig produktion de närmaste fem – tio åren och då gradvis sätts in i den löpande produktionen av däck.
Företaget visar även andra gummidetaljer av Taraxagum, exempelvis vibrationsdämpare för motorupphängning, på IAA-mässan.