Fordon
Containerjättar för stora för lönsamhet
MSC Zoe är idag världens största containerfartyg med plats för 19000 TEU. Foto: MSC
Lönsamheten med storskaliga containerfartyg som tar upp mot 20000 containrar ifrågasätts allt mer. Få hamnar klarar av dem och liggtiderna blir långa.
De allra största containerfartygen tar idag 19000 TEU (containerekvivalenter motsvarande 20-fotscontainrar).
Men problemet är att dessa jättefartyg bara kan segla mellan ett fåtal hamnar i Asien och Europa.
Och i dessa hamnar med tillräckligt vattendjup krävs enorma logistiklösningar för att lasta och lossa containrarna. Hamnkapaciteten har svårt att hålla jämna steg med storleksökningen på containerskeppen.
Ulrich Malchow, professor i marinekonomi vid högskola i Bremen, säger till nyhetsbyrån dpa att storleksökningen nu har slutat effektivisera transporterna, de blir i stället dyrare med jättefartygen.
Danska rederiet Maersk har redan signalerat att större fartyg inte längre står på önskelistan.
Malchow drar parallellen till de gigantiska supertankers som byggdes för 40 år sedan med storlekar på över en halv miljon ton. De blev aldrig någon lysande affär, mycket beroende på att de var för stora för att ta genvägar via kanaler som Panamakanalen och Suezkanalen, och för att antalet hamnar som kunde ta dessa kolosser var begränsade.
Idag har de flesta av oljejättarna förvandlats till skrot.