Fordon

Chalmersforskare: Så blir flygplanet bränslesnålt

Flygmotorkonceptet öppen rotor har potential att minska bränsleförbrukningen med 15 procent. Foto: Chalmers

Växlad turbofläkt och öppen rotor. Nygamla flygmotorkoncept kan vara tricket som minskar flygets klimatpåverkan.

Publicerad

Under de senaste 40 åren har försäljningen av flygbränsle ökat med dryga 2 procent om året. För att minska flygets påverkan på klimatet krävs därför nya tekniska lösningar. Det konstaterar Chalmersforskaren Linda Larsson.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här