Fordon Chalmersforskare: Så blir flygplanet bränslesnålt Flygmotorkonceptet öppen rotor har potential att minska bränsleförbrukningen med 15 procent. Foto: Chalmers Växlad turbofläkt och öppen rotor. Nygamla flygmotorkoncept kan vara tricket som minskar flygets klimatpåverkan. Ulla Karlsson-Ottosson Publicerad 13 maj 2014 kl 10.24 Del på Facebook Del på Twitter Del på e-post Annons Under de senaste 40 åren har försäljningen av flygbränsle ökat med dryga 2 procent om året. För att minska flygets påverkan på klimatet krävs därför nya tekniska lösningar. Det konstaterar Chalmersforskaren Linda Larsson. Logga in här Prova Ny Teknik – 149 kr för tre månader Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier, premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen. Kom igång nu → Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt. Gäller endast nya prenumeranter. Är du medlem i Sveriges Ingenjörer? Aktivera ditt konto här Logga in här ✕ fordon flygbränsle
ENERGI Miljardnota för danskarna: El från vind och sol pressar elnätet Danskarna betalar i dag hela notan för att balansera den varierande elproduktionen från vindkraftverk och solceller. Men det kan snart förändras: en del av kostnaden kan läggas över på bolag som Ørsted och Vattenfall.
FORDON PG Gyllenhammar är död – ”Oerhört viktig för Volvo Cars” Den legendariske AB Volvo-vd:n Pehr G Gyllenhammar, av många kallad PG, är död. Han blev 89 år.