Fordon

Busschauffören friades för dödolyckan

Svea hovrätt friar den kvinnliga busschaufför som i tingsrätten fälldes för att vållande till sex människors död vid bussolyckan i Rasbo 2007.

Publicerad

I Uppsala tingsrätt dömdes busschauffören till villkorlig dom. Hon ansågs ha orsakat den svåra bussolyckan norr om Uppsala en tidig vintermorgon 2007, då sex människor omkom och många skadades.

Enligt hovrätten är det sannolikt att den kvinnliga chaufförens buss kan ha kommit för långt till vänster i körbanan, men i ansvarfrågan gör man en annan bedömning än tingsrätten.

Chauffören kan inte sägas ha orsakat olyckan, i stället har den berott på ”ett flertal olyckliga och samverkande omständigheter.”

I tingsrätten ansåg man att hon borde ha saktat ned inför omkörningen av en lastbil strax innan mötet med bussen på motsatt sida.

Men det var inte särskilt halt och siktförhållandena var inte så dåliga att de borde inverkat på hastigheten på den buss som den då 21-åriga chauffören körde, anser hovrätten.

Ett vittne i en bil som körde bakom bussen tyckte att bussens tempo var lagom. Mätningar visade att bussen hållit fem kilometer under 90 km som var maxfart.

Hovrätten anser därför att det inte finns fog för åklagarens och tingsrättens påstående att den kvinnliga chauffören höll för hög hastighet i förhållande till vinterväglaget och i förhållande till en lastbil som stod parkerad i en p-ficka på hennes sida av vägen.

Däremot, menar rätten, att de tekniska bedömningar som gjorts av Statens haverikommission och Sveriges tekniska forskningsinstitut (SP) , stöder teorin att omkörningen av lastbilen skapat aerodynamiska sidokrafter som fått chaufförens buss att kränga på den smala vägen.

Busschauffören själv har inte kunnat förklara vad som hände eftersom hon inte minns något från olyckan.