Fordon
Brasiliens industriföretag: Ja till Gripen - nej till Rafale
Gripen Demo, det hittills enda exemplaret av nya Gripen NG, som offereras till Brasilien och som den brasilianska industrin ska få vara med och utveckla och bygga. Foto: Katsuhiko TOKUNAGA
I ett "öppet brev till nationen" försöker de brasilianska industriföretagen i Sao Paolo stoppa regeringen från att välja det dyra franska stridsflygplanet Rafale och i stället köpa Jas Gripen från Saab.
Industriföretagen i Sao Paolo har genom sin organisation Ciesp gått ut till pressen med ett öppet brev till de brasilianska skattebetalarna där man pekar på vilket slöseri med skattepengar det vore om regeringen väljer att köpa 36 stycken Rafale från franska Dassault i stället för lika många Gripen-plan för halva priset från Saab.
Läs brevet här.
Dessutom erbjuder Dassault bara tiondelen så många jobb i Brasilien som Saab gör.
Saab erbjuder i praktiken den stora brasilianska flygtillverkaren Embraer och övrig brasiliansk industri att bli hälftenägare i nya Gripen NG och skörda vinsterna från en framtida internationell försäljning av Gripen NG.
- Varför förordar den brasilianska regeringen det stridsflygplan som är dyrast att köpa in och driva och som erbjuder minst utbyte till brasiliansk industri?, frågar Ciesp i sitt öppna brev.
Saabs offert värd att slåss för
Avslöjandena i det öppna brevet till nationen har fått stor uppmärksamhet i Brasilien, rapporterar Saabs representanter i Brasilien.
Bland Ciesps medlemsföretag finns 60 procent av den brasilianska flyg- och försvarsindustrin och Saabs erbjudande om ett massivt brasilianskt inflytande i utvecklingen av Gripen NG är en godbit som Ciesp slåss för att få till varje pris.
För att visa hur attraktivt Saabs erbjudande är redovisar Ciesp de offerter som gällde i början av februari.
Dassaults Rafale: 6,2 miljarder dollar i inköp och 4 miljarder dollar i underhållskostnader.
Boeings F-18: 5,7 miljarder dollar i inköp och 2 miljarder dollar i underhållskostnader.
Saabs Gripen NG:4,5 miljarder dollar i inköp och 1,5 miljarder dollar i underhållskostnader.
Brasilien sätter sig i knäet på Frankrike
Förutom att Rafale är mycket dyrare än Gripen NG och ger mindre än en tiondel så många brasilianska jobb lyfter Ciesp fram ytterligare en nackdel med att välja franskt.
- En affär med Dassault innebär att Brasilien gör sig extremt beroende av en enda nation när det gäller krigsmateriel eftersom Brasilien redan tecknat kontrakt på fem ubåtar värda cirka 6,5 miljarder dollar och 50 helikoptrar värda drygt 2,5 miljarder dollar, skriver Ciesp.
Varför vill inte regeringen lyssna på den brasilianska flygvapenledningen FAB som utvärderat de tre kandidaterna och rekommenderat svenska Gripen?, frågar Ciesp.
- Det vore ett nederlag för hela det brasilianska folket om regeringen väljer Rafale. Då tappar vi vår chans att bli en självständig och suverän nation med egen försvarskraft, skriver Ciesp.
Läs utvärderingen av de tre offerterna här.