Fordon

Bosch överger batteristrategin – säljer av allt

Foto: Bosch

Bosch meddelade att man övervägde att börja producera batterier. Men istället för att gå in som en ny marknadsledare – drar teknikjätten i handbromsen. Nu säljer man istället av hela divisionen.

Publicerad

Tyska Bosch är världens största underleverantör inom bilindustrin, och när de utannonserade att företaget hade planer på att börja tillverka batterier trodde många att de skulle dominerande även där. Men så blir icke fallet.

I ett pressmeddelande säger företaget att man inte kommer att ge sig in i branschen – och att man avvecklar hela sitt engagemang i batteriutvecklingen.

Beslutet kommer lite som en överraskning då man så sent som i december pratade om hur brett man satsade på elektromobilitet. Förvisso flaggade Bosch för att inget slutgiltigt beslut var taget – och att riskerna var stora.

Nu har man alltså analyserat läget och kommit fram till att egenproduktion av battericeller inte är värt riskerna.

– Beslutet att fortsätta köpa in celler i framtiden är resultatet av en långtgående ekonomisk utvärdering. Det framkom att en investering i att kommersialisera celltekniken – oavsett om det var existerande eller framtida teknik, är för riskabelt, säger Mathias Pilin, chef för elektromobilitet på Bosch.

Bosch bygger ingen egen Gigafactory

Enligt beräkningarna skulle investeringskostnaderna hamna på runt 20 miljarder euro vilket skulle resultera i en produktionskapacitet på runt 200 GWh – eller motsvarande 20 procents marknadsandel. Därtill skulle åtskilliga miljarder behövas i driften för inköp av material vilket innebär att utrymmet för att använda sina stordriftsfördelar blir litet. I klartext: Bosch såg inga stora vinster, men stora risker i projektet.

Att man inte bygger någon egen Gigafactory är inte det enda batteri-negativa beskedet som Bosch lämnar. Man kommer även sälja av sitt dotterbolag Seeo som utvecklar batterier med fast elektrolyt, och man kommer att upplösa samarbetet LEAP (Lithium Energy and Power). Så det är beska besked som Mathias Pilin lämnar.

– Pratar vi tekniskt har vi gjort enastående framsteg i vårt utvecklingsarbete. Batterier med fast elektrolyt är vägen framåt, säger han.

Vänder blickarna mot Northvolt

Men bara för att man skrotar planerna på egen batteriproduktion och utveckling, kommer företaget inte ändra sin inställning till elektromobilitet.

– Vi vill även framåt vara den partner man vänder sig till när det kommer till elektrisk drivning. Vi ä redan ledande i inom drivlinor och vi kommer att vara det även i framtiden, säger Mathias Pilin.

Beskedet innebär att de som hoppades på en europeisk batterifabrik från Bosch nu får vända blickarna mot svenska Northvolt.