Fordon

Bosch gör hydraulikhybrid åt PSA

Trycktanken (blå) är placerad mellan framsätena. Hydraulpump och hydraulmotor placerade bredvid bensinmotorn. Foto: PSA
Hybridsystemet. Foto: PSA

Bosch utvecklar en hydraulikdriven framdrivning åt franska Peugeot-Citroen som är betydligt lättare än elhybridsystem.

Publicerad

(Uppdaterad) Det blir en kombinerad drivlina med förbränningsmotor och kinetisk energi som tas tillvara vid inbromsning och lagras i en trycktank. Energin lagras som komprimerad luft i en avlång tank, där kolven påverkar en hydraulvätska som via en pump driver en hydraulmotor. PSA kallar hybridsystemet "Hybrid Air".

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här