Fordon

Boeings drönare lufttankar flygbjässen E-2D Hawkeye

Tankningen genomfördes med amerikanska flottans radarspaningsplan E-2D Hawkeye. Foto: Boeing

MQ-25 Stingray tar sig över 90 mil med 4,5 ton bränsle. Nu har drönaren visat att den kan lufttanka den amerikanska flottans radarspaningsplan.

Publicerad

Boeings drönare MQ-25 Stingray, avsedd för lufttankning, är 16 meter lång med ett vingspann på 23 meter. Drivkällan är Rolls-Royce turbofläktmotor AF 3007N, och med drygt 4,5 ton bränsle ombord ligger räckvidden på 93 mil.

Drönaren flög för första gången 2019 – och testversionen MQ-25 T1 utförde sin första lufttankning med stridsflygplanet F/A-18 Super Hornet i juni. Nu har processen även genomförts med en betydligt tyngre modell, amerikanska flottans radarspaningsplan E-2D Hawkeye.

– Det var ännu en fantastisk flygning som visar att vår MQ-25-design levererar enligt plan. De här historiska flygtankningarna ger en otrolig mängd data som vi kan mata tillbaka in i MQ-25:s digitala modeller för att säkerställa att den flygfarkost som vi producerar verkligen förändrar spelplanen för flottans flyg, säger programchefen Dave Bujold i Boeings pressmeddelande.

Boeing är redan igång med tillverkningen av två drönare av de totalt sju exemplar som ska levereras. MQ-25 Stingray ska sedan serva de flygplan som ingår i flottans så kallade tidiga varningssystem.

– När den väl är i drift så kommer MQ-25 att lufttanka alla plattformar som har kapacitet till detta, inklusive E-2. Den här flygningen innebär att vi snabbt kan få ut Stingray till flygflottan, där kapaciteten för tankning påtagligt kommer att utöka räckvidden och den operativa flexibiliteten för hangarfartygens spanings- och attackflyg, säger Chad Reed, som leder flottans program Unmanned Carrier Aviation.