Fordon

Boeing visar ersättare till legendariska ”Blackbird”

Foto: Boeing

Amerikanska spaningsplanet ”Blackbird” är legendariskt. Men när det pensionerades 1998, stod ingen ersättare klar. Nu presenterar Boeing en arvtagare – som ska klara av hastigheter på Mach 5.

Publicerad

När Lockheed Martin utvecklade sitt SR-71 på 60-talet var målet att få fram ett ”osynligt” plan. Flygplanet beställdes av CIA då myndigheten behövde ett snabbt och hemligt spionplan. Utvecklingen mynnade ut i ”Blackbird” – och de 32 exemplar som byggdes var i drift fram till 1998 (12 kraschade dock under tiden).

Men när amerikanarna till slut pensionerade sin trotjänare, skapades det ett hål i ”portföljen”. Lockheed håller själva som bäst på med att utveckla en ersättare, men konkurrenten Boeing är även sugna på att få kontraktet.

Därför har man nu visat upp ett koncept kallat ”son of Blackbird”.

Det nya planet ska klara av hastigheter på Mach 5 eller 6 125 km/h – något som innebär att varken missiler eller stridsflyg kan hänga med när det drar på.

Designstudien som Boeing visat upp på American Institute of Aeronautics and Astronautics Scitech forum är bara en tidig version. Modellen, en form av deltavinge med dubbla stjärtfenor, kan alltså komma att ändras. Och Boeing är medvetna om utmaningarna med att bygga ett plan som kan komma upp i de här extrema hastigheterna.

– Det är verkligen en svår nöt att utveckla ett flygplan som ska lyfta och sedan accelerera genom Mach 1 hela vägen till Mach 5 och vidare. Den specifika impulsen av en luftmatad motor minskar med hastigheten, så du måste ha en större motor för att ta dig till Mach 5. Men om du gör det så innebär det att du behöver ett större insug och munstycke – och att försöka få det igenom Mach 1 är svårare, säger Kevin Bowcutt, chefsingenjör för överljudsprogrammet på Boeing, till Aerospace Daily.

Boeing kommer att utveckla Blackbird-arvtagaren i två steg. Först kommer man bygga ett enmotorigt plan i storlek som ett stridsflygplan, detta för att testa om designen kan fungera. Om den gör det är nästa steg att utveckla en fullstor dubbelmotorig prototyp.

Försvarsjätten kommer att använda sig av de erfarenheter man har skaffat i arbetet med de obemannade överljudsplanen X43 och X51. Det sistnämnda har man framgångsrikt fått upp i över Mach 5.