Fordon
Boeing satsar på batteridrivna passagerarflygplan
Nu investerar två flygjättar i Zunum Aero. Företaget hävdar att deras elhybrid-flygplan kommer halvera kostnaderna för bolagen – och samtidigt avverka flygsträckor dubbelt så snabbt.
Snart kan passagerarplan som delvis drivs av batterier vara ett faktum. Zunum Aero grundades 2013 i Kirkland, nära Seattle. Deras målsättning är att ha ett flygplan i trafik till år 2020, och en prototyp av elhybriden ska flyga redan inom två år.
Nu har deras ambitioner fått rejält med luft under vingarna. Boeing och JetBlue Technology Ventures har gått in med en hemlig summa för att backa upp företagets utveckling. Zunum Aero kommer satsa på mindre flygplan som tar mellan 10-50 passagerare, och företaget siktar på att de ska användas på kortare rutter – upp till 1 600 km.
– Industrins skifte till stora långdistansplan drivna av gasturbiner har inneburit att nästan all trafik har koncentrerats till två procent av våra flygplatser. Det har skapat ett stort vakuum på regionala sträckor, där det i dag saknas höghastighetsalternativ för resenärerna, säger Ashish Kumar, vd för Zunum Aero till Business Wire.
Han hävdar att företagets elhybrid kan minska flygbolagens kostnader med 40-80 procent, och samtidigt halvera flygtiden på sträckor som Silicon Valley-Los Angeles eller Boston-Washington D.C.
Det är också inom de regionala flygen som man kan göra de stora miljövinsterna, för i USA står de korta sträckorna för 40 procent av flygets utsläpp. Med elflygplan kan de minskas med så mycket som 80 procent. Och för mindre flygplatser lär 75 procent lägre bullernivåer vara en välkommen sidoeffekt.
Läs mer:
Flygplanen kommer få kraftfulla litiumjonbatterier, eller högeffektiva solid state-batterier. Just nu granskar Zunum Aero ett 30-tal tillverkare för att hitta det bästa alternativet.
I dagsläget har företaget bara tio heltidsanställda, men förhoppningen är att antalet ska tredubblas under det närmaste årtiondet. Zunum Aero samarbetar med ett nätverk av universitet och statliga laboratorier. Sedan 2014 har de även jobbat med Federal Aviation Administration för att ta fram riktlinjer kring batteridrivna flygplan. FAA kommer presentera ramverket 2018, i tid innan den första prototypen flyger.
Ashish Kumar anser att det går att bygga upp en flygflotta för en kostnad som räknas i tiotals miljoner, snarare än hundratals miljoner dollar – och flygjättarna verkar hålla med om prognosen.
– Boeing HorizonX investerar i Zunum därför att vi anser att deras teknologiska utveckling är ledande inom den gryende och spännande elhybrid-marknaden. Den här teknologin och kundstrategin har potential att förändra marknaden för små kortdistansflygplan som kan utnyttja mindre, regionala flygplatser, säger Steve Nordlund, vice vd för Boeing HorizonX till Business Wire.
Prenumerera på Ny Tekniks kostnadsfria nyhetsbrev!